zaterdag 29 augustus 2015

Review: Woeste hoogten - Emily Brontë


Tijdens een stormachtige nacht wordt Lockwood gedwongen onderdak te zoeken in het spookachtige landhuis van zijn verhuurder: Woeste Hoogten. Daar hoort hij het verhaal van de vurige, gedoemde liefde tussen Catherine Earnshaw en de donkere en mysterieuze Heathcliff. Emily Jane Brontë (1818-1848) is dankzij Woeste Hoogten waarschijnlijk de bekendste van de drie Brontë-zussen, hoewel niet degene die het meest publiceerde. Haar enige roman verscheen in 1847, één jaar voor haar dood, en geldt als een van de eerste gothic romans en een van de grootste klassiekers aller tijden.

Het is een van de eerste klassiekers die ik lees en nee, daar schaam ik me niet voor. Grote lezers weten dat het aanbod van boeken tegenwoordig zo groot is dat er al genoeg keuze in de hedendaagse uitgaven te vinden is om dan niet ook nog alle klassiekers te gaan zitten lezen.
Maar ik was wel enorm benieuwd naar dit boek, dus besloot ik het een kans te geven. Aanvankelijk trok het me niet, de eerste hoofdstukken grepen me niet meteen beet, misschien ook door het ouderwetse taalgebruik. Ik had het boek een tijdje aan de kant gelegd en intussen wat andere gelezen.
Met hernieuwde moed pakte ik het toch weer op en opeens: BAM! Ik werd helemaal in het verhaal gezogen en kon het niet meer loslaten. Op ieder leesbaar moment nam ik het op, doodbenieuwd naar hoe het verhaal verder liep.
Het speelt zich voornamelijk af op het landgoed Woeste hoogten, in Engeland. Een desolaat, ruw gebied, maar ook erg natuurrijk en prachtig. Lockwood, een man uit de grote stad, wil er even ontsnappen aan het drukke leven en huurt een huis op een naburig landgoed, de Grange.
Zijn huurbaas, Heathcliff, die op Woeste hoogten woont, is een lomperik en een chagrijn. Hij woont er samen met zijn nicht Catherine Linton en neef Hareton, eveneens niet al te hartelijke en vreemde wezens.
Door ziekte moet Lockwood het bed houden en zijn huishoudster Ellen Dean begint, om hem te vermaken, het verhaal van Woeste Hoogten te vertellen, de geschiedenis van Heathcliff en Catherine Earnshaw. Want hoewel Catherine en Heathcliff verliefd op elkaar worden, kiest ze uiteindelijk om te huwen met Edgar Linton, en dat is het begin van de wraakzuchtige acties van Heathcliff, acties die iedereen in zijn omgeving treffen.
Ten eerste: chapeau voor de vertaler, want de vertaling is werkelijk schitterend gedaan! Ik kan me voorstellen dat het geen makkelijke opgave was, maar hij heeft het zo aangepakt dat het ondanks het ouderwetse taalgebruik toch modern, vloeiend en pakkend overkomt.
Het is een verhaal over liefde, haat, vriendschap, klassenverschillen en zoveel meer. Familiedrama's verteld met enorm veel diepgang, emoties en kennis van de menselijke aard.
Geloof me, geef het enkele hoofdstukken en je zult het verhaal voor eeuwig in je hart en hoofd sluiten.
Terecht een wereldklassieker en deze nieuwe uitgave/vertaling is zeker de moeite waard om het boek eindelijk eens te lezen (en af te vinken van de honderd boeken die je naar het schijnt eens in je leven gelezen moet hebben).
Aanrader!


ISBN: 9789020414493
Uitgeverij: LJ Veen Klassiek/Atlascontact
Pagina's: 349

Prijs: 15

Geen opmerkingen:

Een reactie posten