donderdag 6 augustus 2015

No Poo: 3 maanden zonder shampoo en amper zeep


Nou ja, om exact te zijn: op 13 augustus zal het drie maanden zijn. Sta ik nog steeds achter mijn beslissing om geen shampoo meer te gebruiken? JA! Ik snap niet waarom ik al die jaren gedacht heb dat je shampoo nodig hebt om je haren goed te wassen. Shampoo nodig hebben voor propere en mooie haren staat nu op mijn lijst van Grootste Leugens Aller Tijden.
Waar moet je rekening mee houden als je geen shampoo meer gebruikt?


1. Doorbijten. De eerste weken valt nog mee, zeker als je af en toe appelazijn of zuiveringszout gebruikt. Dan komt er een moment, zo rond de 2 maanden, dat je denkt: help, mijn haren zien er raar uit. Doorbijten, want plots word je beloond met een volle, gezonde haardos. Zwaarder haar, maar ook voller dan je ooit gehad hebt.
2. Gebruik een varkenshaar borstel. Toegegeven, ze zijn prijzig, maar ze zijn zo veel beter voor je haar en zo'n borstel gaat erg lang mee, dus verspreid over de tijd dat je ze gebruikt, kost ze evenveel als welke andere haarborstel dan ook. Tip: spoel de borstel geregeld onder de douche.

3. Ik wissel het wassen met enkel water heel af en toe eens af met zuiveringszout, aangelengd met water natuurlijk. Het is volgens mij niet nodig en ik gebruik het ook minder en minder vaak, maar het is eens een diepere reiniging.

Stinken je haren door het niet gebruiken van shampoo? NEE! Ze ruiken gewoon naar haar en dat is niet vies, het is ten hoogste in het begin even wennen. Mijn man gebruikt ook nog amper shampoo en ik zal je eens wat zeggen: als hij geen gebruikt heeft en verder ook geen zeep, dan vind ik hem veel lekkerder ruiken.

Goed, genoeg over het haar, nu over naar het lichaam. Want ik ben in alles drastisch verminderd. Mijn verzorgingsassortiment in de badkamer bestaat enkel uit deze producten: zonnecrème, aftersun, tandpasta en mascara. Eerder dan het No Poo, ben ik namelijk begonnen met het experimenteren met No zeep.

De laatste jaren, door hormonale veranderingen, zweet ik makkelijker, zelfs met een geurtje. Dus, hop naar de winkel om deodorant aan te schaffen. Wat me echter opviel was dat wanneer ik na het wassen deodorant gebruikte en ik zweette, dat ik dan meer en sneller een geur had. Dus zette ik de deo aan de kant en hield het enkel bij wassen met zeep. Wat als ik nog een stapje verder ging en enkel water gebruikte? Water zou toch voldoende moeten zijn om je schoon te maken?
Wat is mijn bevinding? Als ik mijn oksels enkel met water was, dan ben en ruik ik ook schoon en wat belangrijker is: ik zweet minder snel en ruik veel minder snel daarna. Geloof me, dames en heren, het gebruiken van een deodorant en zeep maakt de vieze geurkwestie alleen maar erger.
Die lijn zet ik dus door, wat betekent dat ik mij onder de douche ook zonder zeep was, puur met water dus. Natuurlijke zeep (geen supermarkt troep) gebruik ik enkel nog om mijn handen mee te wassen.

Wat heb ik verder nog veranderd in mijn badkameraccessoires?
Het gebruiken van een dag- en nachtcrème. Ooit, jaren en jaren geleden, zei iemand me dat dergelijke crèmes de grootste bedriegerij zijn, want een crème dringt niet verder in dan de opperlaag van de huid en daar kan het geen effect hebben. Ik heb een gevoelige huid, in die zin dat ik de zon zoveel mogelijk moet weren. Tijdens de zomermaanden gebruik ik dan ook overvloedig zonnecrèmes, de hele dag door. Toen hoorde ik van een dermatoloog dat de beste crème om je huid goed te houden een zonnecrème is en dat je huid andere crèmes helemaal niet nodig heeft. Dus sinds enkele jaren bestaat mijn dagcrème uit zonnecrème en mijn nachtcrème is een aftersun lotion geworden.

Enige waarschuwing op zijn plaats: als je zelf geen geuren meer gebruikt, word je er veel gevoeliger voor, je ruikt alles veel sterker. Wanneer iemand deodorant of een parfum gebruikt heeft, of zelfs een geurende crème, dan vind ik dat meestal verschrikkelijk stinken. Ik snap nu niet dat ik vroeger dacht dat ik beter rook met die artificiële, chemische geurtjes op.

Enfin, laatste noot. Niet alleen is bovenstaande goed voor mijn portemonnee, maar vooral goed voor mijn huid en gezondheid, voor het milieu en niet te vergeten, zelfs voor de afvoer van je badkamer. Als ik dat allemaal twintig jaar eerder had geweten...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten