zaterdag 8 augustus 2015

Review: Alice in Zombieland (The White Rabbit Chronicles #1) - Gena Showalter

Zodra ze je zien, komen ze achter je aan... Als iemand tegen Alice had gezegd dat haar hele leven binnen een seconde totaal zou veranderen, dan zou ze hard hebben gelachen. Toch was er niet meer voor nodig. Eén seconde. Eén keer met je ogen knipperen, één keer ademhalen, één hartslag, en alles wat ze kende, iedereen van wie ze hield, was verdwenen. Haar vader had gelijk. De monsters bestaan echt. En nu is ze haar hele familie kwijt. Zogenaamd door een auto-ongeluk, maar zij weet wel beter. De zombies hebben haar ouders en zusje vermoord. En hun moordlust kent geen grenzen. Om uit handen te blijven van die griezels, moet Alice leren hoe ze tegen ze moet vechten. En hiervoor moet ze haar leven toevertrouwen aan de grootste bad boy van school, Cole Holland...

Nadat haar ouders en zusje verongelukt zijn, gaat Alice bij haar lieve grootouders wonen en moet ze eveneens naar een nieuwe school. Er is een vreemd groepje jongeren in die school die stoer en eng zijn, geregeld op de vuist gaan en waar iedereen bang voor is. Een van die jongens is Cole Holland en Alice valt er meteen voor. Het groepje van Cole heeft echter redenen waarom ze altijd blauwe plekken en verwondingen hebben; het zijn namelijk zombiejagers. Zombies niet zoals in de boeken en films, maar een totaal andere soort, ongrijpbaarder en moeilijker te doden. Alice leert van Cole hoe ze met hen moet vechten, maar dan wordt ze met een gruwelijke waarheid geconfronteerd.

Ik moet toegeven, alleen de titel heeft me overhaalt om dit boek te recenseren. Ik ben een superfan van de Alice in Wonderland boeken, dus het spreekt voor zich... Enfin, in het begin was ik dus continu op zoek naar overeenkomsten met de verhalen van Lewis Carroll, maar buiten het feit dat Alice af en toe een wit konijn in een wolkenformatie ziet, houden de vergelijkingen op. Aanvankelijk was ik daardoor teleurgesteld, hopend op een moderne 'zombie' versie van de Wonderland verhalen. Die teleurstelling was achter al gauw weg, want hoewel het begin me niet meteen te pakken had, kreeg het verhaal me opeens helemaal in zijn greep en kon ik nog amper stoppen met lezen.
Het is een young adult boek, maar geloof me, ook volwassenen kunnen er heel veel plezier aan beleven. Dat komt omdat de schrijfstijl van Showalter pakkend en vlot is, het is geschreven vanuit het perspectief van Alice en dat was meer dan geslaagd. Showalter lijkt de wereld van de jongeren goed te kennen.
Het is geen zoetsappig young adult verhaal, hoewel er natuurlijk wel liefde en romance in voorkomt, maar zelfs geregeld een keihard vechtverhaal met jongeren die niet op hun mond gevallen zijn. De dialogen zijn daardoor vaak humoristisch en gevat.
De personages staan er stuk voor stuk. Kat, de beste vriendin van Alice, is hilarisch. Alice zelf is ad rem, grappig en een coole meid waar je zo bevriend mee wil zijn. Haar denkwereld heeft me geregeld een glimlach ontlokt.
De zombies zijn origineel weergegeven, er is een 'verfrissende' draai aan gegeven.
Kortom: actie, spanning, vriendschap, geen flemerig romancegedoe, toffe personages, humor en schwung.
Als kers op de taart: een prachtige uitvoering in hardcover!