woensdag 5 augustus 2015

Review: Kick - Chelsea Cain

Heel Amerika staat op z'n kop als de gekidnapte Kick Lannigan na vijf jaar levend wordt teruggevonden. Ze is zwaar getraumatiseerd, en opgeleid door haar ontvoerder om sloten open te breken, vuurwapens te gebruiken en explosieven te maken. Tien jaar later, als Kick zich verder gespecialiseerd heeft in vechtsporten, boksen en messenwerpen, raken er in drie weken tijd twee kinderen vermist. Kick wordt benaderd door de raadselachtige en steenrijke ex-wapenhandelaar John Bishop, die wil dat ze hem helpt de kinderen te vinden. Kick weet echter nog niet dat hun zoektocht rechtstreeks zal leiden naar haar eigen, gruwelijke verleden...

Een superboek! Ik had al enkele boeken uit de Gretchen Lowell serie van deze schrijfster gelezen en was al danig onder de indruk, maar nu ben ik helemaal fan van haar geworden. Kick is het eerste deel uit een nieuwe serie en de start is alvast erg geslaagd.
Kick Lannigan wordt op vijfjarige leeftijd ontvoerd en komt in een louche gezin terecht waar ze moet meewerken aan kinderporno. Na vijf jaar bij Mel en zijn vrouw gewoond te hebben, voelt ze toch genegenheid voor het koppel, ziet ze hen als haar ouders. Dan wordt ze bij toeval bevrijd door de FBI en teruggebracht naar haar werkelijke ouders. Tien jaar later woont Kick alleen. Ze heeft zich intussen gespecialiseerd in allerlei gevechtssporten en wapengebruik. Met haar moeder, die de ontvoeringszaak uitmelkt in haar eigen voordeel door in allerlei talkshows mee te doen, heeft ze niet zo'n goede band meer. Noch met haar zus die het haar kwalijk neemt dat hun vader hun verlaten heeft. Kick heeft enkel James nog en haar hond Monster. James, die neurotische trekken vertoont en een genie is met computers, ziet ze als haar broer. Dan ontmoet ze Bishop, een geheimzinnige kerel met vele talenten. Hij huurt Kick in om hem te helpen bij het vinden van enkele vermiste kinderen.
Ik kan niets negatiefs over dit boek vermelden. Kick, en bovendien alle personages, zitten zo goed in elkaar, zijn zo intrigerend. Kick komt sterk over, kan serieus haar mannetje staan, maar toch heeft ze, door de traumatische gebeurtenissen uit haar kindertijd, enkele zwakke punten. Chelsea heeft met Kick een menselijke superheldin gecreëerd die ik met veel plezier nog vele boeken wil volgen. Ik hoop vooral dat het team Kick-James-Bishop blijft bestaan, want met zijn drieën vormen ze een illuster, veelzijdig en boeiend gezelschap.
Ik had het geluk om een hele middag in de zon enkel aan dit boek te kunnen besteden, want ik kon niet anders dan het in één ruk uitlezen.
Spannend, apart, gruwelijk en fascinerend en met wendingen die je zelden ziet aankomen. Chelsea weet hoe ze een ijzersterke thriller moet schrijven, een verhaal waar je emotioneel en rationeel mee verbonden blijft van de eerste tot de laatste letter.
Ik kan dit boek niet genoeg aanraden!

ISBN: 9789044348071
Pagina's: 352