maandag 24 augustus 2015

Review: Wie storm zaait - T.C. Boyle


Twee buitenstaanders worden verliefd op elkaar – samen tegen een wereld vol burgermannetjes, wetsdienaren en kwaadwillenden.
Adam, zoon van een schooldirecteur en Vietnamveteraan, krijgt niets voor elkaar. Hij vliegt van alle scholen, gaat van de ene psychiater naar de andere. Adam is een tijdbom. Hij verzamelt wapens, slaapt in de wildernis, legt er een papaverveld aan en gaat zonder nachtkijker de deur niet uit. Dan ontmoet hij Sara, gescheiden veertiger en fanatiek dierenliefhebber, die ook tegen álles is: globalisering, samenzweerders, overheidsgeweld. En autogordels.
Ze hebben een stormachtige verhouding, tot Sara merkt dat het Adam wel heel erg menens is met zijn vijanden.
Wie storm zaait gaat over de drang naar totale onafhankelijkheid en de dorst naar geweld, en hoe deze twee hand in hand gaan. Boyle weet als geen ander zijn vinger op de polsslag van de tijd te leggen.



Het duurt een hele poos voor we aan het verhaal komen wat de flaptekst belooft. En zelfs wanneer Adam opdaagt, dan maakt het verhaal, in mijn opinie, zijn belofte nog niet helemaal waar.
Af en toe zijn er interessante stukken, maar het verhaal kon mijn aandacht toch niet vasthouden. Ik heb me door het boek heen moeten ploeteren.
De personages lijken interessant, getroebleerd en anarchistisch, maar toch komen deze trekken niet helemaal tot hun recht, komen niet overtuigend over.
Misschien had ik te veel van deze roman verwacht, maar ik miste diepgang, de gebeurtenissen konden me niet echt boeien en ik kon me niet vereenzelvigen met de personages.
De auteur kan schrijven, dat is een feit. Hoe hij de irritaties van de personages, de waanzin van Adam, de Amerikaanse ziel en de omgevingen neerpent, is meesterlijk gedaan. Mooi taalgebruik, prachtige zinnen, maar een verhaal moet meer dan dat bevatten.
Ik zeg niet dat het boek slecht is, verre van, en ik ben ervan overtuigd dat heel wat mensen het een meesterlijk literair werk zullen vinden. Maar ik ben er daar niet een van.


ISBN: 9789048821969
Uitgeverij: Meridiaan uitgevers
Pagina's: 364

Prijs: 19,99
T.C. Boyle

Geen opmerkingen:

Een reactie posten