vrijdag 28 augustus 2015

Review: Verliefde vlinders - Benjamin Lacombe


Op haar veertiende verjaardag moet Naoko van haar vader naar de grootstad Kyoto,
om er een traditionele opleiding te krijgen en een fatsoenlijke jongedame te worden.
Naoko komt in opstand, verkleedt zich als jongen en gaat in Kyoto literatuur studeren.
Dan ontmoet ze Kamo ...
Een breekbaar verhaal met prachtige prenten over een onmogelijke liefde in Japan.
Voor alle leeftijden.





De flaptekst zegt al voldoende waar dit prachtige liefdesverhaal over gaat.
Man, man, ik sta telkens weer versteld van Benjamin Lacombe.
De tekeningen zijn... meer dan adembenemend. Temeer omdat het een groot formaat boek is, als ik me niet vergis met A3 pagina's (40 cm), waardoor de illustraties nog veel meer tot hun recht komen. Ze springen op je af, je wordt er in gezogen zodat je er deel van uit maakt.
Laat ik even benadrukken wat voor effect de illustraties van mijn favoriete tekenaar hebben: bij sommige kreeg ik tranen in de ogen! De tekeningen zijn niet zomaar fantastisch beeldend en sprookjesachtig, ze roepen emoties op, maken je deelgenoot van het verhaal.
Mijn man en ik zijn beiden kunstliefhebbers en mijn man heeft dan ook nog een grote voorliefde voor de kleinkunst: het stripverhaal, en hij is ook helemaal onder de indruk van Lacombes sfeervolle illustratietalent.
Uiteraard is het ook een mooi en ontroerend verhaal, maar het zijn vooral de illustraties die verwondering, verbazing, ontroering en verzuchtingen veroorzaken.
Iedereen zou minstens één, zo niet alle, boeken van Lacombe in huis moeten hebben, ze zijn stuk voor stuk een lust voor het oog.
Benjamin Lacombe


ISBN: 9789044825718
Uitgeverij: Clavis

Prijs: 24,95

Geen opmerkingen:

Een reactie posten