dinsdag 5 april 2016

Review: Voorbij waren al die dagen gegaan - Sophie Kurpershoek + VLOG


‘De dagen maken voor Kevin geen verschil; gisteren en vandaag keek hij naar tekenfilms op de bank van zijn ouders. Morgen en overmorgen rookt hij een joint, de dag erna denkt hij aan die keer dat hij naar Napa zou verhuizen. Als hij thuiszit laait zijn haat tegen Amerika op. Zijn en Tijd – blokken aan je been, voor de een zwaarder dan voor de ander.’

Een jonge filmmaker wil, Wim Wenders’ Paris, Texas in gedachten, naar een plek reizen waar nooit iemand heen gaat en koopt een ticket naar Oklahoma City. Ze wil couchsurfen, maar kan er een maand op een huis passen. Ze wordt opgenomen in de vriendenkring van Kevin, die zijn carrière als chef in een sterrenrestaurant moest stopzetten na een ongeluk. In de broeierige hitte slijten ze dagen en avonden op het trapje voor het huis en praten over hun dromen en idealen. Voorbij waren al die dagen gegaan leest als een roadmovie: vrienden, het landschap, de sleur, eenzaamheid en verslaving – het levensgevoel van twintigers die tezamen naar de sterrenhemel kijken.

Wat een parel van een boekje. Het is maar 128 pagina's, maar dik en zwaar in kwaliteit en leesplezier. Kurpershoek schetst het hedendaagse Amerika met een heldere blik, zo tastbaar en intens als John Steinbecks 'De druiven der gramschap'.
Emoties worden haarscherp beschreven en zijn vaak zo herkenbaar dat je er kippenvel van krijgt. De auteur schuwt negatieve zelfreflectie niet. Doordat ze geconfronteerd wordt met het alledaagse Amerika, beseft ze des te meer dat - waar we ons ook bevinden - we niet van elkaar verschillen, hoogstens in enkele details.
Ik las het verhaal, dat leest als een boeiende en snelle road trip met intrigerende en toch gewone mensen in de hoofdrol, met een glaasje wijn erbij en Amerikaanse folkmuziek op de achtergrond en waande me terug in de States, was er bijna lijfelijk aanwezig, voelde de hitte en bedrukking, de eenzaamheid en loomheid, het grootse, het uitzichtloze en toch ook hoopvolle dat de auteur probeerde weer te geven. Door dit boek te lezen miste ik Amerika weer en ik ben zeker dat het vele nieuwsgierigen zal aanzetten de stap te zetten om het land te bezoeken.
Pas op, het boekje is geen reisgids, het is veel meer dan dat, het is een psychologische roman, over de twijfels en onzekerheden van het individu in zijn eigen omgeving en vreemde omgeving, in de maatschappij, in zijn klasse. Hoe ervaar je als mens tekortkomingen en hoe ga je ermee om? Luchtig weergegeven zodat het lekker vlot leest, maar toch met de nodige diepte.
Ik heb wel eens dat een indie film me ontzettend blij verrast, dat ik de film veel beter vond dan welke blockbuster ook en het aan iedereen wil aanraden. Wel, dat gevoel heb ik nu ook na het lezen van 'Voorbij waren al die dagen gegaan.' Ik was zeer aangenaam verrast!
Ik ben nu wel heel erg benieuwd wat de auteur nog meer in petto heeft en hoop dat er binnenkort ook een film van haar zal verschijnen.
Steinbeck en Anderson move over, hier komt Sophie Kurpershoek!
Sophie Kurpershoek

ISBN: 9789025446550
Uitgeverij: Atlas Contact/ Augustus
Pagina's: 128

Prijs: 16,99 euro

Geen opmerkingen:

Een reactie posten