maandag 11 april 2016

Review: Furie van Rome (Vespasianus VII) - Robert Fabbri

Het jaar 58 voor Christus: in Rome heerst chaos. Keizer Nero heeft zich omringd met handlangers en trekt ’s nachts plunderend door de straten, dood en verderf zaaiend. Intussen heeft Nero’s extravagantie nieuwe hoogten bereikt. Zijn astronomische uitgaven zetten de noodlijdende provincies zwaar onder druk.
Kan Nero zich terugtrekken uit Britannia en welke prijs zal dat hebben voor het keizerrijk? Terwijl de bankiers van het keizerrijk in paniek hun uitstaande bedragen proberen te innen, wordt Vespasianus naar Londinium gestuurd op een geheime missie. Hij raakt tegen zijn wil betrokken bij de wrede opstand van Boudicca, een vrouwelijke krijger die uitzonderlijk dapper is. Als de rebellie aan steun wint, moet Vespasianus vechten om de vijanden van Rome het hoofd te bieden en zijn taak volbrengen voordat Britannia in vlammen opgaat.

Een van de redenen waarom deze reeks zo populair en ontzettend goed is, is omdat de schrijver niet alleen een vaste waarde is door zijn kunnen als schrijver maar ook omdat zijn passie en kennis over het onderwerp elkaar hier duidelijk ontmoeten. Je merkt aan het vloeiende van de verhaallijn dat de auteur gegrepen is door het onderwerp en er een diepe hartstocht voor heeft.
De verhalen worden grimmiger naarmate Vespasianus dichter bij de macht komt en vooral in dit deel maak je goed mee hoe zijn personage evolueert. Het is interessant om te lezen wat Fabbri doet met de onbekende perioden uit de levens van Vespasianus en anderen, en hoe hij dit verweeft met de gekende geschiedenis. Op een verantwoorde manier is hij hier en daar een beetje creatief met de feiten omgegaan.
In dit deel wordt er ook aandacht gegeven aan het leven na een legioendienst en hoe het was voor de gewone burgers in die tijd, de manier van denken en doen.
Niet enkel Vespasianus is een intrigerend personage, er passeren er heel wat de revue, velen ontzettend boeiend om te volgen.
Je zou over dit boek (en de vorige delen) kunnen zeggen dat het een serieuze pageturner is, maar dat is nog een understatement. Het is een van die boeken waarvan je om drie uur 's nachts pijn aan je hoofd hebt en denkt: 'Shit, ik moet gaan slapen', maar het toch niet kan, want het boek moet moet moet uit.
Het verbaast me dat de filmrechten van deze reeks nog niet opgekocht zijn door Netflix of HBO, want geschiedenis kan nog spannender dan fantasie zijn.
Robert Fabbri

ISBN: 9789045210254