zondag 17 april 2016

Review: De doodsvogel - Samuel Bjørk

In De doodsvogel van de Scandinavische schrijver Samuel Bjørk (van de bestseller Ik reis alleen) keert het politieduo Holger Munch en Mia Krüger terug in een psychologisch indringende thriller.

Een tienermeisje lijkt ritueel vermoord te zijn en het onderzoeksteam van Munch wordt op de zaak gezet. De bijdrage van superrechercheur Krüger is cruciaal, maar ze worstelt met zelfmoordneigingen en verslaving. Dan duikt er een verontrustend filmpje op dat nieuwe details prijsgeeft.
Ondertussen zit Munchs dochter midden in een emotionele crisis en komt ze in contact met een zeer zieke geest….

De eerste thriller die ik van Bjørk lees (zelfs de eerste Scandinavische thriller, omdat ik niet mee wilde doen aan de hype) en ik heb er van genoten. Omdat elk verhaal op zich staat, hoef je het eerste boek niet te lezen en de persoonlijke informatie over de personages die je gemist hebt, kom je in dit deel toch te weten. Het duo Holger en Mia is een leuk politieteam, ze vullen elkaar goed aan en de personages zitten zeker goed in elkaar. Vooral de getormenteerde, labiele Mia met haar verslavingen en psychische problemen vond ik een intrigerend karakter. Het is een team dat ik nog wel in volgende delen wil volgen, benieuwd waar ze naartoe gaan, hoe ze zullen groeien.
Het verhaal in dit deel, het plot, zit goed in elkaar. Mysterie en familiedrama's, complottheorieën, er passeren heel veel onderwerpen de revue. Verschillende verhaallijnen komen mooi op het einde samen en de auteur weet de aandacht van de lezer goed vast te houden. Bijna ieder hoofdstuk sluit af met een joekel van een cliffhanger, waardoor je geneigd bent om verder te blijven lezen. En zelfs op het einde weet hij je nieuwsgierigheid naar het volgende boek te prikkelen. Soms gaat het een beetje over the top of gebeurt er iets dat wel erg toevallig is, maar ik kon er mee leven.
Bjørk heeft ook een vlotte, aangename schrijfstijl waar ik echter toch één opmerking op had. Hij laat de personages, alle personages, te vaak 'wat?' zeggen in een dialoog. Het lijkt wel alsof ze allemaal doof zijn of allemaal serieuze aandachtsproblemen hebben, en hoewel in het echte leven mensen ook vaak 'wat?' zeggen, stoorde het me om het zo vaak te lezen. Verder wordt het verhaal heel sterk met veel dialogen, waar ik wel van houd, voortgestuwd.
Spannende thriller, sfeervol weergegeven en met leuke personages, dus zeker geschikt voor een groot lezerspubliek.
Samuel Bjørk

ISBN: 9789024565573