vrijdag 15 juni 2018

Review: Belofte maakt schuld – Sarah Pinborough



Drie vrouwen, en een van hen leeft een leugen. Maar wie?

Is het Lisa? Achtervolgd door haar tragische verleden, wil ze niets anders dan een rustig leven met haar dochter Ava.

Is het Ava? Zij wordt een held als ze een jongetje redt, maar ze zit helemaal niet op al die aandacht te wachten.

Of is het Marilyn? Die heeft een perfect leven: man, goeie baan, mooi huis. Zo lijkt het tenminste.

Eén moment zal de levens van de vrouwen voorgoed veranderen. Hun geheimen kunnen hun ondergang betekenen. Redden ze zich hieruit?




Lisa leidt een rustig leven als alleenstaande moeder met een mooie job. Behalve het feit dat ze haar verleden angstvallig geheim houdt en dat ze nooit enige interesse toont in het daten van mannen, is er niks bijzonders op haar aan te merken. Haar dochter Ava is een normale puber die het zat is dat haar moeder zo overbeschermend is, ze heeft een vriendje en daarnaast ook een geheime vriend die ze nooit eerder ontmoet heeft maar waar ze via Facebook contact mee heeft. Lisa’s beste vriendin en collega Marilyn is een sterke, vrolijke vrouw, met een normaal huwelijk. Althans zo lijkt het naar de buitenwereld toe.

Ze hebben met zijn drieën een sterke band, maar wanneer het verleden van Lisa naar boven komt, vertoont het scheuren. Dat verleden is namelijk behoorlijk duister en zelfs niet iets wat je van iemand waarvan je houdt kan aanvaarden. Dan wordt Ava ook nog ontvoerd…

Het vorige boek van Sarah Pinborough  ‘Wat jij niet ziet’ was geniaal (de recensie is hier eveneens te vinden), en het plot van dit boek zit ook weer vernuftig in elkaar.

Ik dacht dat ik wist wie de dader was, meermalen, maar ik zat er naast. Volgens mij zal haast niemand het kunnen raden. Het einde heeft me dus behoorlijk verrast!

De psychologische kanten van de personages zitten consistent in elkaar, de donkere hoeken, hoe iemand kan veranderen, waar liefde toe kan leiden. Er gebeuren vreselijke dingen, waar ik bij een film mijn hoofd zou bij weggedraaid hebben.

Het verhaal wordt pienter opgebouwd, met stukken uit het verleden van Lisa zodat je meer inzicht krijgt in haar motieven en kwellingen. Doordat er twee verledens met dus twee tijdzones worden gebruikt, komt het in het begin een beetje verwarrend over, maar je krijgt al gauw door hoe het zit. In het heden krijgen we het verhaal te horen in hoofdstukken van Ava, Marilyn en Lisa waardoor je een diep inzicht krijgt in de levens en gedachten van de drie vrouwen (even voor alle duidelijkheid, de hoofdstukken met ‘Erna’ gaan niet over een vrouw die zo heet, maar gaan over ‘na een bepaalde gebeurtenis’).

Het enige minpunt vond ik dat er te veel herhaald werd, dat het verhaal te uitgesponnen werd, waardoor het niet zo vlot las. Af en toe dacht ik: ja, nou weet ik het wel, move on. Er had wat meer geschrapt mogen worden.

Verder is dit een originele thriller met veel twisten.

Pinborough is een genie in het bedenken van verdraaide persoonlijkheden en gebroken levens en ze laat je tot aan het einde toe raden wie de slechteriken zijn.

Sarah Pinborough


ISBN: 9789044354508

Uitgeverij: The House of Books

Pagina’s: 318

Prijs: 19,99


Geen opmerkingen:

Een reactie posten