woensdag 27 juni 2018

Review: Doodsangst – Peter James

Kapster Lorna Belling wordt dood aangetroffen in haar bad. Inspecteur Roy Grace komt er al snel achter dat de lijst potentiële verdachten lang is. Is het haar man, tegen wie Lorna onlangs aangifte deed wegens huiselijk geweld? Of haar minnaar, eveneens een man met gewelddadige trekjes? Maar de zaak is niet de enige uitdaging voor Roy Grace. Hij is er recent achter gekomen dat hij de vader is van de tienjarige Bruno. Een jongen die hij nu voor het eerst gaat ontmoeten.

Ik ben ontzettend kwaad op mezelf. Waarom heb ik nooit eerder de boeken van Peter James gelezen? Die man schrijft ontzettend goed, op een heerlijke no-nonsense manier.

En ik ben helemaal weg van inspecteur Roy Grace! Hij is de meest geloofwaardige inspecteur van alle detective thrillers die ik ooit gelezen heb. Eigenlijk komt alles in het boek, de moorden, het oplossen van de zaak door het politieteam, de relaties, alles, veel realistischer en onverbloemder over vergeleken met andere gelijksoortige boeken. Ik heb dat ook een beetje met Engelse Tv-series; die vind ik ook altijd dichter bij het echte leven staan dan de Amerikaanse series, zo dus ook met dit boek geschreven door een Engelsman en plaatsvindend in Sussex, Engeland.

James heeft een originele aanpak in het opbouwen van het plot. Je volgt namelijk eveneens de levens van de slachtoffers en de daders voor het drama gebeurt en je bent getuige van de vreselijke daden tot in detail. Dat zorgt er voor dat je veel meer meeleeft met iedereen. Aanvankelijk dacht ik: vervelend, want nou weet ik wie de dader is en hoe het gebeurt is. Ik dacht dat het boek daardoor minder spannend zou zijn. Niks is echter minder waar; James houdt nog een paar troeven achter de hand, en een knaller van een verrassing! De auteur weet het ook zo te brengen dat gewoon bij het oplossen van de zaak horen, het volgen van Roy Grace, boeiend genoeg is.

Waar ik ook serieus onder de indruk van was, was hoe de zaak opgelost werd. Zoals ik eerder zei: nooit eerder kwam dat zo waarheidsgetrouw over. Bovendien leerde ik ontzettend veel bij over de procedures en dergelijke, het wordt op een begrijpelijk manier uitgelegd. Niet op een belerende wijze, maar interessant en verweven in het verhaal.

Peter James heeft er een enorme fan bij. Wat een intelligent en boeiend verhaal en het hoofdpersonage zal iedereen leuk vinden.

Alle punten verdiend en een bank vooruit, James.

Peter James