zaterdag 15 april 2017

Review: Ik zie je in de kosmos - Jack Cheng

Wat zou jij doen als je alleen woonde met je moeder die soms haar ‘stille dagen’ heeft en je een iPod de ruimte in wilt sturen om aan buitenaardse wezens uit te leggen hoe we hier op aarde leven?

De 11-jarige Alex Petroski woont in Rockdale, Colorado, samen met zijn moeder en zijn hond, die hij heeft vernoemd naar zijn grote held, de astronoom Carl Sagan. Hij zorgt voor zijn moeder, die soms dagenlang in bed ligt en niet aanspreekbaar is. Zijn droom is om zijn goud geverfde iPod de ruimte in te sturen, net zoals Sagan in de jaren zeventig heeft gedaan met een gouden plaat.
Hij spreekt al zijn belevenissen in op zijn iPod, gericht aan intelligente buitenaardse wezens die deze misschien op een dag in de ruimte vinden. Alex gaat samen met zijn hond Carl Sagan naar een festival voor amateur-astronomen, waar hij zijn zelfgebouwde raket met de iPod wil lanceren. Helaas mislukt deze lancering en hij raakt samen met zijn hond verzeild in een road trip door Amerika. Op het festival en onderweg ontmoet hij allerlei bijzondere mensen, die hem naar nieuwe plekken meenemen, waarbij hij op het spoor komt van de waarheid over zijn vader, die acht jaar daarvoor is overleden. Ik zie je in de kosmos is een ontroerend en onvergetelijk verhaal over optimisme en menselijke relaties.

Wat een schitterend, hoopvol, magisch verhaal! Ik was er helemaal verknocht aan en sloot Alex meteen in mijn hart. Alex is intelligent maar op een naïeve, schattige manier. Doordat hij voor zijn moeder moet zorgen is hij enerzijds meer volwassen dan zijn leeftijdgenoten, maar hij heeft toch ook zijn nieuwsgierigheid, fantasie en onschuld behouden. Zo'n kind dat je zelf als kind zou willen.
Het verhaal wordt verteld in de ik-vorm en dat op een originele manier. Alex spreekt namelijk zijn avonturen en gedachten in op zijn iPod, om deze later de ruimte in te sturen, als informatiebron voor buitenaardse wezen.
We volgen Alex en zijn hond Carl Sagan, op hun roadtrip naar het festival voor amateur-astronomen, daarna naar Las Vegas met enkele pas ontmoette vrienden op zoek naar zijn vader, dan naar Los Angeles om zijn broer te ontmoeten en helemaal weer terug naar huis, naar Rockdale. De vrienden die hij onderweg maakt, veranderen en helpen hem, maar hij heeft vooral onbewust veel invloed op hen.
Het is een feelgood verhaal, maar zonder melig of oppervlakkig te zijn.
Je zal als lezer zeker meevoelen met Alex en het verhaal zal je niet onberoerd laten. Verdriet, boosheid, vertedering, vreugde; het kolkte allemaal door me heen tijdens het lezen.
Ik vond het een waar genot om Alex op zijn reizen te volgen en zijn gedachten en gevoelens te leren kennen.