dinsdag 25 april 2017

Review: Oomen stroomt over - Francine Oomen

Puberteit, zwangerschap: kastenvol zijn er over deze grote hormonenhussels in een vrouwenleven geschreven. Francine Oomen kan erover meepraten als auteur van de succesvolle 'Hoe overleef ik' reeks, waarmee ze duizenden pubers door een lastige tijd loodste.
Maar hoe zit het met die derde hormonenhussel, de overgang?
Daarover klinken hier een daar inmiddels wel wat piepjes, maar echt op de kaart staat het fenomeen niet. En ook dit ervoer Oomen aan den lijve: ze werd min of meer overvallen door een reeks symptomen, van breinblubber tot opvliegers en verzakkingen van velerlei aard. Het moeilijkst was misschien nog wel de innerlijke strijd met schuldgevoel en prestatiedrang.
Het geworstel heeft geleid tot een magnifieke graphic memoir. Een informatief, oogstrelend, geruststellend, confronterend en oergeestig boek, dat niet alleen een persoonlijke strijd documenteert, maar ons ook de ogen opent voor een maatschappelijke kwestie. Vrouwen rond de vijftig zitten tegenwoordig niet meer weg te kwijnen achter de gerania, maar spelen een cruciale rol in economie en maatschappij. Vooralsnog wordt elk overgangsgedoe weggemoffeld en/of weggeslikt middels hormoontherapie. Dat moet anders kunnen - in ieders belang.

Dit boek of graphic novel wordt, en ja dat weet ik nu al, een van mijn favoriete van dit jaar! Het is grappig, interessant, herkenbaar en met treffende, prachtige illustraties.
Het is eigenlijk een kunstboek met weetjes over vrouw-zijn en de menopauze en ondertussen ook boeiend (want je blijft lezen omdat je je afvraagt wat er nu weer voor hilarisch of leuks zal gebeuren). Zal Oomen haar relatie kunnen redden? Zal ze komaf weten te maken met Tang? Hoe zal het daten verlopen?

Ik zit al een aantal jaren (ja, veel te vroeg, ik was amper 37) in de overgang en hoewel ik er al het een en ander over wist (op de harde lijfelijke manier geleerd), waren er toch nog zaken waarvan ik niet wist dat ze door de menopauze kwamen. Weg schuldgevoelens en onzekerheden! En dat dankzij Oomen, want nu weet ik dat bijvoorbeeld de breinblubber en het escapisme ook door dat onvermijdbaar hormoonmonster komen.

Ik heb mijn man aangeraden om het boek te lezen. Gelukkig leest ie graag boeken en strips en wil hij meer weten over hoe om te gaan met een toch wel plots vreemde vrouw in huis. En zelfs hij vond het boek geweldig.
Dus denk nu niet dat enkel vrouwen in de overgang iets aan dit boek hebben. Zelfs al is de menopauze iets voor de verre toekomst, dan nog zul je enorm genieten van deze graphic novel. Ten eerste ben je dan tenminste perfect voorbereid op wat je toch niet kunt ontlopen en ten tweede is het lezen van dit boek gewoon lachen, brullen, huilen en verwonderen. De illustraties vind ik monumentaal mooi, origineel, inventief en ze geven stuk voor stuk doeltreffend de bijpassende gevoelens en gebeurtenissen weer. O, en eveneens wel leuk, er zitten zelfs lekkere recepten in het boek. En niet te vergeten, ook vele mannen zouden dit als verplichte (maar uiterst genietbare) leesvoer moeten beschouwen.
Ik ben superfan!
Aanrader en cadeautip.

ISBN: 9789038803692