zaterdag 29 april 2017

Review: De Tschai cyclus - Een stad vol Chasch & Onder de Wankh - Jack Vance

Tweehonderd jaar na ontvangst van een signaal uit de richting van Carina 4269 komt de Explorator IV aan bij de oude gele ster en haar enige planeet: een grijsbruine Aarde-achtige wereld. Nauwelijks zijn verkenners Adam Reith en Paul Waunder eropuit gestuurd, of een projectiel vernietigt het moederschip. Reith en Waunder storten neer op de planeet Tschai die lang geleden werd gekoloniseerd door drie buitenaardse rassen – de Chasch, de Dirdir, en de Wankh. De oorspronkelijke bewoners, de mysterieuze Pnume, leven ondergronds. Zo begint een episch avontuur over en onder het oppervlak van de waanzinnige planeet Tschai met al haar kleurrijke, bizarre, en dodelijke bewoners.

De Tschai-cyclus is één van de meest geliefde avonturenromans uit de hoogtijdagen van de sciencefiction. Jack Vance schept er een wereld met buitenissige culturen, religies, en gebruiken zoals alleen hij dat kan. De oorspronkelijke vier delen worden in twee omnibussen uitgegeven.

In dit boek zitten twee delen van het vierdelige verhaal 'Tschai'. Tschai gaat over en andere planeet waar een gecrashte astronaut, Adam Reith, zo snel mogelijk terug naar de Aarde wil. Tot dit lukt, maakt hij allerlei avonturen mee en ontmoet hij vele nieuwe soorten, zowel vriendschappelijk als niet. Reith is een aimabel karakter; avontuurlijk met een groot rechtvaardigheidsgevoel.
De auteur heeft hier een originele en eigenzinnige planeet neergezet, met een enorme collectie aan culturen en soorten mensen. Omdat het zo anders is dan wat wij kennen, komt het misschien complex over, maar de auteur is er goed in geslaagd om het duidelijk en helder neer te zetten. Alles komt even geloofwaardig over. Een verhaal boordevol creativiteit, maar die je ook tot nadenken aanzet.
Vance, terecht een van de meest geroemde sci-fi en fantasy auteurs, schrijft vlot en eenvoudig, waardoor de vreemdheid van alles en de resem personages geen belemmering vormen om het verhaal goed te kunnen volgen. Misschien ook doordat Vance de gave bezit om je net voldoende informatie mee te geven zonder je te bombarderen met overbodige details.
De omnibus is enorm toegankelijk voor iedere lezer en het verhaal is meer dan onderhoudend: grappig, origineel, een plezier om te lezen. Een echte sci-fi avonturenroman waarvan je zelfs als niet-doorwinterde S.F. fan van zal genieten, maar zeker niet mag ontbreken in de boekenkast van iedere fantasy en sci-fi liefhebber.
(review door Tony)
Jack Vance

ISBN: 9789021405995