maandag 4 april 2016

Review: Vals leven - Pierre Lemaitre


Sophie leidt een rustig leven, totdat de krankzinnigheid onverwachts toeslaat.
Plotseling lijkt ze de hoofdrol te spelen in een moordspel, waarbij werkelijkheid en waanzin moeilijk van elkaar te onderscheiden zijn. Heeft Sophie haar schoonmoeder vermoord? Is ze schuldig aan de zelfmoord van haar man? Of zinkt ze langzaam weg in een depressie, waarbij ze alle controle verliest?

In blinde paniek ziet Sophie nog maar één uitweg: vluchten. Met een nieuwe naam, nieuwe man en een nieuw leven moet de rust in haar leven vanzelf terugkeren. Maar is het mogelijk het verleden te vergeten en je geheimen achter je te laten?

Weinig boeken kunnen je van het begin tot het eind blijven verrassen, maar dat kon dit boek absoluut wel. Ik voelde me net op een rollercoaster van verrassingen, de een na de ander. Wanneer ik dacht dat ik wist hoe het zat, dat ik nu wel kon raden wat er verder zou gebeuren, kwam de auteur met weer een verrassing op de proppen, hij schudde ze uit zijn mouwen als een goochelaar een spel kaarten, ze kwamen op iedere pagina voor. Ongelooflijk!
Dit verhaal zit geniaal in elkaar, bereid je dus voor op een dollemansrit.
Het neerzetten van de karakters, van Sophie en de anderen, is eveneens meesterlijk gedaan. Soms haat je haar (en hem, meer over de hem kan ik niet zeggen: spoiler alert), soms leef je ontzettend met ze mee en wil je ze helpen, wil je dat ze het redden, om dan weer een hekel aan ze te krijgen. Hoe je over hun denkt, verandert dus ook continu, want ze zijn uiteraard menselijk, en niet zwart-wit, niet enkel goed of slecht.
Lemaitre speelt niet alleen met je rationele kant als lezer, de kant die zich afvraagt wie wat gedaan heeft, hoe het nu allemaal precies zit, is Sophie gek? Is ze een moordenares? De auteur speelt ook continu met je emoties: het is een toffe meid, ze is het slachtoffer, nee, ze is een trut, ze is slecht etc.
Het boek is eerder verschenen onder de titel 'De bruidsjurk' en ik snap nu waarom ze het heruitgegeven hebben. 
Het is een geniale thriller, boeiend van de eerste tot de laatste letter, een sofaplakker!
Pierre Lemaitre

ISBN: 9789401605045
Uitgeverij: Xander
Pagina's: 299
Prijs: 19,99


Geen opmerkingen:

Een reactie posten