dinsdag 25 augustus 2015

Review: E³ (Kubieke E) - Pam Grout


Kubieke E (E3) is het vervolg op bestseller E-Kwadraat (E2), waarin Pam Grout met 9 experimenten laat zien dat je gedachten de werkelijkheid creëren. In Kubieke E gaat ze verder en dieper het veld van energie in. Met 9 nieuwe experimenten laat ze haar lezers wederom zelf bewijzen dat wonderen en zegeningen bij het leven horen - sterker nog, je verdient ze!- en dat je vaak maar één gedachte verwijderd bent van je eigen geluk. Een heerlijk leesbaar 'doe-boek' dat bewijst dat The Secret écht werkt!

Af en toe pik ik er een zelfhulpboek uit om te lezen, als de flaptekst mijn interesse genoeg kan wekken, en dat gebeurt heus niet zo vaak. Dit boek deed het overduidelijk wel en het heeft me gelukkig niet teleurgesteld.


Er staat niets vernieuwend in, maar Grout brengt het overtuigend en verfrissend. Ik had al vaker gelezen over het feit dat gedachten de werkelijkheid kunnen creëren. Zelfs kwantumfysici zeggen dat de realiteit een illusie is, dat vaste materie minder werkelijk is dan onvaste materie, m.a.w. dat wat je niet ziet meer werkelijkheid is dan wat je wel ziet. We zijn ook allemaal met elkaar verbonden, alles en iedereen. Dat geloof ik zonder meer, en dat al lang voor de wetenschappers dit naar buiten brachten (zie mijn eerdere blogs van april en mei of mijn boek: 'Hersenkronkels').
Volgens Pam Grout, en vele anderen, kun je daaruit het gevolg trekken dat je de werkelijkheid kunt beïnvloeden met je gedachten. Vroeger was ik daar veel mee bezig, was ik daar een fervent aanhangster van. Maar door het ouder worden, het leven en wat daar allemaal bij hoort, ben ik dat een beetje kwijtgespeeld, geloofde ik het niet zo danig meer.
Kwam dat mijn leven ten goede? Nee! In tegendeel.
Wat je denkt, wat je zegt, over jezelf, de wereld en anderen, heeft inderdaad invloed. Denk je dat niets goed kan gaan, dan zal dat ook zo gebeuren, volgens Pam Grout. Denk je bijvoorbeeld dat je nooit slank zult zijn, en blijf je daarvan overtuigd, wel dan creëer je ook die werkelijkheid.
Ik ben de eerste om toe te geven dat van oude denkpatronen afstappen ontzettend moeilijk is, dat geloven dat iets kan beteren wat al heel lang slecht gaat, veel overtuiging en energie vraagt. Je blijft zoeken naar excuses om jezelf ervan te overtuigen dat je nooit slank kunt zijn.
Dat is dus de eerste stap: afstappen van vastgeroeste ideeën waarmee je opgegroeid bent.
Volgens Pam is er, wat ze zelf maar een naam gegeven heeft, een universum van oneindige mogelijkheden (het VM). Alles wat je wenst, kan uitkomen, zolang je maar genoeg vertrouwen en liefde in dat universum en jezelf hebt. Moeilijk bestaat niet, volgens haar, er zijn alleen maar mogelijkheden.
Ik was vroeger zo ver, maar jammer genoeg nu niet meer.
Het boek staat vol met leuke, interessante experimenten waarbij je dit kunt oefenen, en anekdotes van anderen die deze succesvol uitgevoerd hebben.
Ik heb ook enkele experimenten gedaan, en hoewel leuk, bij mij lukten ze niet. Toegegeven, ik blijf een beetje sceptisch, heb nog steeds zo'n duivelsstemmetje dat me zegt: ja ja, dat zal wel, houd jezelf maar voor de gek.
Daar moet ik dus nog serieus aan werken, en dat ben ik ook van plan, want wat Pams boek me wel weer heeft gegeven is (sorry voor het cliché): positief denken. Ik sta weer wat vrolijker in het leven (begin de dag met een dansje op een vrolijk liedje), met wat meer hoop en vertrouwen. Misschien post ik later een blog vol met bewijzen dat haar experimenten toch gelukt zijn... dat hoop ik ten zeerste.
Ja, dit boek zou iedereen moeten lezen, geloof me, je krijgt er geen spijt van, want er staan veel eyeopeners in (ik heb het zelfs mijn man aangeraden).
Bedankt Pam Grout!
Pam Grout


ISBN: 9789020211771
Uitgeverij: Ankh-Hermes
Pagina's: 268

Prijs: 16,99 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten