vrijdag 31 juli 2015

Review: Meisje vermist - Tess Gerritsen

Vuilnismannen vinden in een steegje de lichamen van twee jonge vrouwen en forensisch arts Kat Novak moet ze onderzoeken. Op het eerste gezicht hebben de twee gevallen van overdosis niets met elkaar te maken. Maar Kat vermoedt dat er onheilspellende dingen gebeuren in de stad Albion, die de laatste tijd steeds meer verloedert. In deze razend spannende thriller waagt Kat haar leven om de waarheid boven tafel te krijgen.

Dit boek heeft Gerritsen geschreven voor haar bekende thrillerreeks over Rizzoli & Isles. Ze zegt zelf dat het verhaal veel meer romantische elementen heeft, omdat het een overgang vormde van het schrijven van romantische boeken naar thrillers. Dat merk je inderdaad; het merendeel gaat over het oplossen van de moorden, maar een groot stuk, groter dan in haar latere boeken, gaat over de opbloeiende liefde tussen Kat en Adam Quantrell, de steenrijke eigenaar van een farmaceutisch bedrijf. De slachtoffers hebben gemeen dat ze gestorven zijn aan een overdosis van een onbekende sterke drug. Quantrells bedrijf heeft dit product ontworpen en nu is de vraag of Quantrell op de hoogte was dat de drug zijn bedrijf verlaten heeft en op de straat terechtgekomen is of niet. En indien niet, wie heeft dan de drug op de markt gegooid?
De personages komen hier goed uit de verf, zijn mooi geportretteerd en het verhaal is best wel spannend af en toe. Je wordt geregeld op het verkeerde been gezet en het is boeiend om Kat in haar speurtocht naar de waarheid te volgen.
Hoewel het een aangenaam boek is en het me niet teleurgesteld heeft, is een waarschuwing wel op zijn plaats. Verwacht niet de kwaliteit van Gerritsens latere thrillers en de romance tussen Kat en Adam is geregeld op het randje van melig en over the top te noemen.
Maar het verhaal heeft me enkele aangename leesuurtjes bezorgd en dat is tenslotte alles wat telt, toch?
Tess Gerritsen

ISBN: 9789044346299