woensdag 15 juli 2015

Review: Stiletto Libretto - Bavo Dhooge

Jimmy Hendrickx is niet Jimi Hendrix. Jimmy is wel een kleine crimineel die een nieuw leven wil beginnen. Waarom niet als schrijver? Al bij al zal Wally, zijn celgenoot die in de California State Prison in Corcoran bruutweg werd vermoord, niet veel meer hebben aan de memoires die hij heeft geschreven.
Maar wanneer Jimmy het boek onder het pseudoniem John C. Hickels laat verschijnen, beginnen de problemen pas. In het werk wordt immers een boekje opengedaan over een paar personages die helaas echt bestaan. Zoals een meedogenloze wapenhandelaar, een ex-flik die op eigen houtje verder opereert en een vent die graag signeert met een… stiletto.

Tot overmaat van ramp blijkt het boek een succes te zijn, onder meer door toedoen van Sonja – kortweg Sonny – die voor de krant werkt. Jimmy leert al snel de leuze kennen: geen woorden, maar daden. Zeker wanneer Roland Knox, de tweederangs oplichter voor wie hij vroeger werkte, zich ook in het verhaal komt mengen en de spookschrijver dreigt te ontmaskeren…

De thrillers van Bavo Dhooge vallen op tussen de grote stapel omdat ze niet alleen spannend zijn, maar ook de nodige droge humor bevatten. Een mix die hij als enige Nederlandstalige schrijver haarfijn onder de knie heeft.
Jimmy Henderickx is een lichtgewicht crimineel die - beïnvloed door het manuscript dat hij gestolen heeft - iets harder en meer assertief wordt. Hij begint als een sulletje, maar ontpopt zich tot een slimme gast die niet met zich laat sollen. Hij moet ook wel als hij het er levend vanaf wil brengen, want Armando - klein van stuk, maar een zwaar crimineel - heeft het op zijn leven gemunt doordat hij de hoofdrol speelt in het boek van Jimmy. Armando is een hilarisch personage. Hij komt als slechterik geloofwaardig over en heeft een grappig kantje: hij is namelijk zozeer met het milieu begaan dat hij zelfs de kogelhulzen na een misdaad opraapt en aan iedereen vraagt wat zijn '(ecologische) voetafdruk' is. Sonja, de journaliste die de recensie van het boek moet schrijven, is een vrouw die niet op haar mond gevallen is en blijkbaar een geheim verleden heeft. Het is dan ook niet verbazend dat Jimmy op haar valt. Stiletto King is een crimineel die voor Armando werkt en een stiletto in de plaats van zijn pink laat plaatsen. Hoe komt Dhooge er toch op! Geweldig grappig hoe dat gebeurt en vooral ook hoe die man denkt.
Het plot is een beetje voorspelbaar, maar dat is, volgens mij, ook niet zo belangrijk in dit geval. Het zijn de geflipte personages, de knappe dialogen, de supervlotte schrijfstijl en de hilarische gebeurtenissen die je tot het einde aan het verhaal gekluisterd houden en die het tot een uniek boek maken. Het mag gezegd worden: het einde is goed gevonden en een complete verrassing.
Lekker leesbare thriller met knotsgekke situaties en personages die je meermaals een glimlach zullen bezorgen.
Voor wie houdt van een leuke, luchtige thriller, of eens wat anders wil dan de doorsnee thrillers die verschijnen.

Bavo Dhooge