maandag 27 juli 2015

Review: Sioux Blues - Bavo Dhooge

Shappa Crane wil wraak nemen op de flik die haar man heeft gedood, maar wordt verliefd op hem...
Shappa Crane is een sexy moordwijf. Niet alleen een Sioux-sqauw voor wie een man een moord zou plegen, maar ook een vrouw die zelf aan het moorden slaat. Dat wist haar man Cassius Crane. En helaas zal het ook snel oud nieuws worden voor Ron Dark, een ex-flik die naast heel wat vragen over zijn partner ook nog krijgt af te rekenen met een huurmoordenaar. Chet 'Le Chef' is zijn naam. Chet heeft het alleen niet voor Barry White en cocktails, hij heeft ze ook niet allemaal op een rijtje. En dan is er nog ex-showman en Vegas-artiest Ray Fines, die er na een akkefietje met zijn witte tijger niet meer zo 'fine' uitziet en dringend duiten nodig heeft.

Shappa Crane wil wraak nemen op Ron Dark, de ex-politieman die haar echtgenoot Cassius heeft doodgeschoten. De buit van een bankoverval die haar man gepleegd had, is in het bezit van Shappa en ze gebruikt een deel ervan om de huurmoordenaar Chet op Ron af te sturen. Chet werkt echter voor een zekere Ray, die nog geld van Cassius te goed heeft en dus belooft Chet Ron met rust te laten als hij het geld van Shappa weet los te krijgen. Maar dan gebeurt het onverwachte: Shappa wordt verliefd op Ron en samen smeden ze een plan.

Ik heb al eens eerder de vergelijking met Carl Hiaasen gemaakt en dat is nu weer het geval. Dhooge gebruikt veel zwarte humor in knotsgekke situaties en personages die heerlijk absurd zijn. Hij heeft zich die stijl zeker meester gemaakt, maar moet wel opletten dat hij zich er niet te veel in verliest en ermee over de top gaat. Door de vele dialogen zit er, zoals altijd in de boeken van Dhooge, veel vaart in het verhaal en blijft het boeiend. Verschillende verhaallijnen kruisen elkaar, maar ze zijn duidelijk genoeg verteld om ze goed te kunnen volgen. Het is geen spannende thriller in de strikte zin van het genre, maar toch weet de auteur door de vele wendingen om de aandacht van de lezer vast te houden. Soms komen de acties van de personages wat minder geloofwaardig over, zelfs al hebben ze gekke overtuigingen en persoonlijkheden, ook dan is er natuurlijk een grens. Hoe dan ook blijven de boeken van Dhooge telkens weer hun kwaliteit en originaliteit behouden. Het einde kwam dit keer als een totale verrassing en vond ik erg leuk gevonden.
Heerlijk ontspannen weglezer om op vakantie mee te nemen!
Bavo Dhooge

ISBN: 9789089242754