maandag 27 november 2023

Review: De botanist - M.W. Craven



Washington Poe heeft een hekel aan locked room-mysteries en nu moet hij er twee oplossen, anders blijven de lijken zich opstapelen in dit vijfde deel uit de serie.

In De Botanist brengt M. W. Craven het slimme rechercheursduo Washington Poe en Tilly Bradshaw terug. Het zal de langste week van hun leven worden… Een van Poe’s weinige vrienden, patholoog Estelle Doyle, wordt verdacht van de moord op haar vader. Hij is met twee schoten in het hoofd om het leven gebracht. Estelle heeft sporen van buskruit op haar handen, en bij een huis omringd met verse sneeuw lopen alleen haar voetafdrukken naar binnen. Sinds haar arrestatie heeft ze slechts twee woorden gezegd: ‘Bel Poe.’ Ondertussen stuurt een gifmenger genaamd de Botanist de meest gehate mensen van het land gedichten en geperste bloemen. De seriemoordenaar lijkt wel door muren te kunnen lopen, want ondanks de waarschuwingen die hij vooraf aan zijn slachtoffers stuurt en de veiligheidsmaatregelen die zijn genomen, kan hij ongestraft moorden. Poe haat locked room-mysteries en nu moet hij er twee oplossen. Om ze te ontrafelen zal hij alle middelen moeten aanspreken die hij heeft: Tilly Bradshaw, een grote misdaadbaas en zelfs een alcoholistische ex-journalist. Want als hij dat niet doet, blijven de lijken zich opstapelen…
Je zou denken na zoveel boeken met Poe en Tilly dat de auteur niet meer kan verrassen. Nou vergeet het maar, wat een geweldig verhaal was dit! Weeral!

Ik vind het duo Poe en Tilly zo leuk. Ze zijns elkaars tegenpolen in ieder opzicht, maar hun vriendschap en samenwerking is goud. Tilly die altijd recht door zee is en sociaal onhandig, vind ik een heerlijk personage. De dialogen zijn weer vaak grappig, vooral de reacties van Poe, waardoor ik geregeld in de lach schoot.

Een originele seriemoordenaar met originele motieven en met Houdini-achtige moves maken van dit deel een nagelbijtend spannend verhaal. En er zijn bovendien twee verhaallijnen: de seriemoordenaar en dan ook nog eens de aanklacht van moord bij één van Poe's beste vriendinnen: de patholoog-anatoom Doyle. 
Het plot zit weer ingenieus in elkaar en alles wordt duidelijk op het einde. Ik dacht echt: wow, hoe zal Poe dat allemaal oplossen! 

Craven reken ik tot mijn favoriete auteurs en zijn boeken raad ik iedereen aan. Je hoeft niet de vorige delen gelezen te hebben om met dit deel te beginnen, maar ik zou het wel doen als ik jou was.

Een knaller van een verrassing sluit dit verhaal af. 
Ik wil meer verhalen met Poe en Tilly, en liefst zo snel mogelijk!

Nederlands 
Paperback 
9789021040202 
15 augustus 2023 
416 pagina's
Luitingh-Sijthoff
22,99 euro

Geen opmerkingen:

Een reactie posten