vrijdag 24 november 2017

Review: Nicotine - Nell Zink


Werkloze Penny heeft altijd tegen haar familie gerebelleerd – door helemaal normaal te zijn. Haar moeder is lid van een Zuid-Amerikaanse indianenstam, haar vader is een joodse sjamaan met een psychedelisch ‘holistisch centrum’. Maar haar leven komt op z’n kop te staan wanneer haar vader overlijdt en Penny zijn geboortehuis erft. Ze ontdekt dat er krakers wonen die vechten voor de rechten van rokers en wordt hun wereld ingezogen.  Nicotine gaat over familie – die je bij je geboorte hebt gekregen én die je zelf verzamelt – en over obsessie, idealisme en bezit.


Na haar vorige prachtige boeken, was deze een beetje teleurstellend. Ik kwam niet echt in het verhaal; het sleepte me niet mee op zijn tocht. Nochtans waren de gebeurtenissen in de eerste hoofdstukken herkenbaar en zou ik enige affiniteit met het hoofdpersonage hebben moeten voelen, maar dat gebeurde niet.
Geen enkel personage vond ik interessant of deed iets met me, ze bleven allemaal als een olielaagje op water; niet diep genoeg gaand.
Sterk waren wel de vele dialogen. Ze waren leuk of scherp, realistisch of eigenaardig, ze waren een van de redenen die me verder deden lezen.
Er zitten steengoede ideeën in en wat me vooral aantrok waren de vele knipogen naar de millennium maatschappelijke tendensen van de laatste jaren: polyamorie, anarchie etc. Deze worden gebracht met een sausje van sociale satire en soms een tikkeltje humor zonder belerend of oordelend over te komen.
De vreemde toon waarmee het verhaal begint, zet zich voort en lijkt zich zelfs te vermenigvuldigen. Dat vond ik dan wel weer fascinerend en ook dat hielp me om het verhaal toch met een zeker amusement uit te lezen.
Interessant en vreemd boek, zeker ook origineel en met vlotte pen geschreven, maar niet geschikt voor een breed publiek (wat daarom uiteraard niet verkeerd is).
Nell Zink

ISBN: 9789026335143
Pagina's: 312
Uitgeverij: Ambo | Anthos
Prijs: 21,99 euro



Geen opmerkingen:

Een reactie posten