woensdag 22 november 2017

Review: Blade Runner (Dromen androïden over electrische schapen?) - Philip K. Dick


San Francisco, 2021. De planeet gaat gebukt onder radioactief stof, het restant van Wereldoorlog Terminus. Rijke mensen vluchten naar andere planeten, met levensechte androïden (het enige verschil is dat zij geen empathie tonen) als hulp. Arme mensen mogen slechts androïde huisdieren houden.
Wanneer androïden in opstand komen wordt Rick Deckard erop uitgestuurd om ze uit te schakelen. Hij zoekt contact met Eldon Rosen, voorzitter van de organisatie die androïden ontwikkelt.


De eerste versie van de verfilming uit 1982 heb ik ademloos uitgezien (en zelfs meerdere keren). Wat een fantastische film! Er is nu een sequel 'Blade Runner 2049', naar het schijnt wederom een topper. Die heb ik nog niet gezien, maar staat op mijn 'niet te missen' lijstje.
Het behoeft dan ook geen uitleg dat ik, zodra ik vernam dat er een nieuwe uitgave was, absoluut het boek van Philip K. Dick wilde lezen. Ik heb al eerder boeken van deze auteur gelezen en ze waren stuk voor stuk geniaal. Dat was dus ook zo met 'Blade Runner'.
Een klassieker onder de scifi boeken omdat het zoveel meer is dan enkel gooien met nieuwe technische snufjes of het tot leven wekken van vreemde buitenaardse wezens. Het is een intrigerende weergave van een toekomstige tijd met alles er op en er aan, alsook de kritiek op deze verdere evolutie in de menselijke maatschappij.
Hoewel een klein boek zit er ontzettend veel in vervat. Religie, liefde, vriendschap, eer, kapitalisme, filosofie; ik denk niet dat er iets niet in zit dat van belang is. Het is meeslepend, het is spannend, de personages staan er als een huis, kortom, geen negatieve punten in dit boek.
Verwacht je aan een sciencefiction met genrebrekende, lumineuze ideeën en met meer diepgang dan menig andere boeken.
Mustread!!!
Philip K. Dick

ISBN: 9789048839728
Pagina's: 250
Uitgeverij: Lebowski
Prijs: 19,99 euro



Geen opmerkingen:

Een reactie posten