zondag 1 mei 2016

Review: Lichamelijke oefening - Midas Dekkers

Anderhalve eeuw geleden had je geen sport. Niet de sportscholen maar de kerken zaten vol. Sport was iets van lang geleden, van de oude Grieken. Maar nu is homo ludens verworden tot homo adidas. Trainen moeten we. Alleen dieren weten beter: die doen niet aan sport en zijn toch zo fris als een hoentje.
Misschien moet de mens meer laten en minder doen, met de handen vaker in de mouwen voor de enige sport waar je wijzer van wordt: hersengymnastiek.

Sport en biologie, een logische combinatie zou je denken, tot je het laatste boek van Midas Dekkers leest over lichamelijke oefening. Aan de hand van feiten, anekdotes en degelijke research (zware literatuurlijst achteraan in het boek) leert Dekkers ons, of doet er toch een goede poging toe, dat sporten niet altijd nodig en gezond is. Integendeel, het is zelfs soms schadelijk en gevaarlijk. Dekkers doet dat op zijn eigen droge, sarcastische, cynische en humoristische manier, en zijn vaak ouderwetse maar daardoor juist leuke manier van vertellen.

Het lijkt soms alsof Dekkers afdwaalt van het onderwerp, maar dan weet hij toch op een ludieke manier terug te komen naar de kern van de zaak. Het boek zet je aan na te denken over sporten en gezondheid, maar het gaat over veel meer dan dat. Het gaat ook over diëten, hersengymnastiek, gelukkig zijn etc.. Je kijkt daarna anders naar je eigen leven en gezondheid, je gaat meer opletten of je wel juist en zinnig bezig bent.
Het boek is rijkelijk voorzien van illustraties en foto's uit vervlogen tijden. Een ideaal boek om af en toe een stukje uit te lezen en eentje dat ik van harte aanbeveel. Het is een boek dat ik als niet zo fanatieke sporter graag cadeau zal geven aan mijn wel extreem sportende vrienden. Na het lezen van dit boek kun je alleen maar concluderen dat als je Dekkers als leraar had gehad, dan je dan waarschijnlijk een tien voor biologie (en voor sport) had behaald.
Op een luchtige en grappige manier toch bijleren, kennis opdoen, dat is pas geweldig leuk.

Midas Dekkers

ISBN: 9789046705230