dinsdag 24 mei 2016

Review: Blindelings - Femmie van Santen

In de spannende roman 'Blindelings' van Femmie van Santen gaat een jonge vrouw in een religieuze leefgemeenschap wonen en raakt ze verstrikt in een web van leugens en bedrog. Tessa voelt zich eenzaam. Haar man Gijs werkt in Turkije als correspondent en hun twee tienerzoons hebben haar steeds minder nodig. Schuilend voor een hagelbui ontmoet ze Suzan, een jonge therapeute die haar een visitekaartje geeft.
Tessa maakt een afspraak en belandt in een religieuze leefgemeenschap waarvan Suzans praktijk deel uitmaakt. De manier van leven daar spreekt Tessa meteen aan en het duurt niet lang voordat ze zich bij hen aansluit. Ze bloeit op en voelt zich er als een vis in het water. Toch ontstaan er na verloop van tijd kleine barstjes in het mooie plaatje. Maar pas als ze bij toeval een aantal misstanden op het spoor komt, beseft Tessa dat de fluwelen draden van liefde en begrip haar hebben ingesponnen als een vlieg in een web... In de boeken van Femmie van Santen raken doodgewone mensen verzeild in ongewone situaties. Eerder schreef ze 'Lege handen' en 'De logee'.

Een aangenaam boek, een leuk tussendoortje, maar verder niet veel bijzonders.
Mijn verwachtingen werden niet helemaal ingelost. Hoewel het verhaal me niet verveelde en ik het met plezier heb uitgelezen, heeft me het ook nergens positief van mijn stuk gebracht. Van Santen schrijft met vlotte pen en voldoende afwisseling met dialogen, waardoor je over de pagina's vliegt. Maar was het verhaal spannend? Niet helemaal, slechts een beetje op het einde. Het mysterieuze aspect komt even in beeld, maar verdwijnt dan weer zonder een impact achter te laten. Nu, eerlijk is eerlijk, de auteur had, volgens mij, ook niet de bedoeling om een thriller te schrijven. Zoals de flaptekst al aangeeft, schrijft ze verhalen waarin doodgewone mensen verzeild raken in ongewone situaties. Daar is de auteur ook sterk in, alsook in het reëel weergeven van gedachten, gevoelens en relaties. De personages komen levend uit de verf en hun acties zijn nergens ongeloofwaardig. Verwacht echter niet een grootse onthulling of knallend einde. Het einde is net als de rest van het verhaal: aangenaam, rustig, ontspannend, maar niet verrassend of diepgaand.
Zoek je iets dat je ontspant, niet te diep graaft, maar dat je lekker in het zonnetje kan lezen, dan is dit een boek voor jou.
Femmie van Santen

ISBN: 9789029724401