woensdag 18 mei 2016

Review: Toch een geluk - Barbara Stok + VLOG

In deze nieuwe autobiografische bundel volgen we de belevenissen van stripmaker Barbara Stok. Barbara is een doorsnee vrouw met een doorsnee leven: ze drumt, twijfelt, ergert zich een kunstkop, filosofeert over oneindigheid, vindt dat ze al aardig goed bezig is, heeft slapeloze nachten, eet vegetarische venkelsoep in vier dimensies, is bezorgd over de toestand in de wereld, zit in een dip, fantaseert over kwantummechanische waarschijnlijkheidsgolven, dient een klacht in, werkt aan een groot project – een stripboek over Vincent van Gogh, voelt zich plotseling intens tevreden, breekt internationaal door, geeft lezingen in New York en São Paulo, stort een beetje in, wou dat ze Louis van Gaal was, maakt spannende zeiltochten, probeert kalm te blijven en beleeft af en toe gelukkig helemaal niets.

Dit is de eerste strip, graphic novel of dagboek in stripvorm die ik van deze auteur lees en wat heb ik genoten! Meteen na het lezen had ik zoiets van: 'Waarom heb ik nooit eerder iets van deze auteur gelezen, wat een gemis, zeg.' De auteur vertelt op onverbloemde wijze en met ontzettend veel humor, maar ook diepgang, over gebeurtenissen in haar leven, en dat in zowel stripvorm als met teksten.

De tekeningen zijn enorm sfeervol en zelfs met één afbeelding vertelt ze veel meer dan met duizend woorden. Kleurrijk en creatief, maar vooral duidelijk en treffend doordat ze de stijl eenvoudig houdt, maar niettemin voorziet van alle noodzakelijke details.

Ik heb vaak, echt meerdere keren, hardop gelachen en dat overkomt me niet vaak met een boek. Stok kan bij je een spontane bulderlach ontlokken waar je zelf van schrikt. En veel hilarische en alledaagse situaties waren ook zo herkenbaar! Ik had telkens zoiets van: 'Schat, kijk, dat heb ik dus ook, hé!' Bijvoorbeeld over de spin of de krassen in de auto of hoe je boeken neerlegt voor bezoek (had ik voordien niet eens in de gaten, maar is jammer genoeg maar al te waar). Zo leuk en ook geruststellend als je leest dat anderen net zo handelen, dat je niet de enige bent die van die stomme en gênante dingen doet.

Vanaf nu wil ik ieder werk van deze auteur in mijn huis hebben. Voor iedereen die houdt van lezen, zelfs al las je voordien enkel boeken of houd je alleen maar van strips, is dit kunstwerk een aanrader!
Een zeer sterke aanrader!

ISBN: 97890388011759
Uitgeverij: Nijgh & van Ditmar