vrijdag 20 mei 2016

Review: Je leeft maar 1 keer - Fausto Brizzi

Je leeft maar 1 keer van Fausto Brizzi is zijn tweede humoristische en hartverwarmende roman. Met als originele titel Si mi vuoi bene, letterlijk: als je van me houdt. De 46-jarige advocaat Diego uit Rome bevindt zich in een midlifecrisis.
Als je 46 bent en niemand kijkt meer naar je om – wat kun je dan doen? Diego besluit om andere mensen te gaan helpen en zet de mooiste plannen in gang: hij herstelt de ruzie tussen twee vrienden, helpt zijn beste vriend beroemd te worden en bezorgt zijn zoon een vriendin. Wat hij ook doet, alles heeft idiote gevolgen. Het leven lijkt steeds somberder te worden. Toch heeft elke miskleun uiteindelijk een verrassend resultaat.

Wat een leuk boek! Echt zo'n boek dat zonnestralen tussen de pagina's heeft en waar je een vrolijk zomergevoel van krijgt. Denk nu niet dat het zo'n oppervlakkig feel-good romannetje is. Nee, er zit zeker enige diepgang in en scherp menselijke inzichten. Ik heb zelfs twee keer een traantje moeten wegpinken, omdat Brizzi het moment met zoveel gevoel beschreef. Advocaat Diego krijgt te kampen met een serieuze depressie waardoor hij op een gegeven moment niet meer kan werken. Zijn vrienden nemen hem niet serieus en hij voelt zich daardoor behoorlijk eenzaam. Op zijn dieptepunt, wanneer hij er een eind aan wil maken, komt er een lichtpunt in zijn leven. Het komt uit totaal onverwachte hoek en verandert Diego's leven weer compleet ten goede.
Brizzi schrijft met ontzettend veel vaart en humor, zeker in het begin van het verhaal heb ik een paar keer gegrinnikt en hardop gelachen. Het verhaal zakt nergens ook maar een seconde in en voor je het weet heb je het boek dan ook uit. Zoals eerder gezegd; de auteur kent ook de mens heel goed, hij heeft psychologisch inzicht in het functioneren van relaties, vriendschappen etc.. Vaak dacht ik: ja, zo is het inderdaad, recht op de nagel. Brizzi weet je ook naar het Italiaanse leven te teleporteren, met de typische voedsel- en familiecultuur; zalig was dat.
Ik wil nu het allerliefst zo snel mogelijk zijn eerste boek in huis halen en ik zal de auteur zeker in de toekomst in de gaten houden. Humor, drama, vriendschap en romantiek, intense emoties, filmisch flitsend en beeldend geschreven, en grappige herkenbare scènes; van de eerste tot de laatste letter genieten!
Fausto Brizzi

ISBN: 9789024570737
Pagina's: 269