donderdag 30 april 2015

Latente gaven en voorspellende dromen

                                                        Bron afbeelding: horrorsnotdead.com

Volgens mij was ik nog geen tien toen ik mijn eerste boek over paranormale fenomenen kocht en meteen was ik door het onderwerp gebeten. Sindsdien heb ik wel honderden boeken over het onderwerp verslonden. Ik wilde er alles over weten, zoog de informatie op als een spons, maar bleef er wel met een sceptische blik naar kijken. Laat ik het zo zeggen, mijn filosofie is: alles is mogelijk, tot het tegendeel bewezen is. Ik sta dus open voor veel, maar blijf met mijn beide voeten op de grond.
Er is echter één 'theorie' waar ik voor bijna honderd procent achtersta. Deze stellige overtuiging is gebaseerd op een combinatie van jarenlang onderzoek en een buikgevoel.


De eerste maal toen ik de theorie aankaartte, was tijdens mijn studies psychologie. We hadden de opdracht gekregen een werkstuk over een zelfgekozen onderwerp te schrijven, maar het moest natuurlijk wel in de lijn van het vak blijven. Aangezien het fenomeen ‘slaap’ een obsessie van me was, schreef ik een uitgebreid werkstuk over dromen en nachtmerries, met een onderzoek eraan gekoppeld.
Het was echter mijn conclusie die de professor verbaasde. Ik had me namelijk ook in voorspellende dromen verdiept. Waar komen ze vandaan? Zijn ze toevallig of zijn ze echt? Waarom hebben sommigen voorspellende dromen en anderen niet? Dat bracht me ertoe om twee interessevelden te combineren in mijn theorie: paranormale gaven en dromen.
Wat als ieder mens paranormale krachten in potentie in zich heeft, zoals telepathie, telekinese, het zien van de toekomst etc.? Tenslotte gebruiken we onze hersencapaciteiten niet ten volle, dus wat schuilt er in het gedeelte dat we niet gebruiken? Misschien hebben we altijd paranormale gaven gehad, maar heeft de geschiedenis, meer bepaald de maatschappij, die er figuurlijke uitgeklopt. Of misschien moeten we alleen nog leren hoe die gaven te activeren en te gebruiken, zijn het gaven die zich nog moeten manifesteren.
Maar hoe kwam ik nu terecht bij voorspellende dromen? Wel, tijdens de nacht, en dus tijdens het dromen, staat je bewustzijn uit. We drijven enkel op ons onderbewustzijn verder. De Grote Blokkade, de angst voor het onbekende, valt weg. Tijdens het dromen ontstaat er een barst in onze controlemuur en misschien sijpelen onze latente paranormale gaven er dan even door, met als gevolg: een voorspellende droom.
Ik herinner me nog goed dat de prof het een gedurfde theorie vond en zeker om in een zuiver wetenschappelijk werkstuk te plaatsen, maar ook dat hij het leuk vond om er met me in discussie over te gaan. En hij verbaasde me door er best wel voor open te staan. Het werkstuk is intussen twintig jaar oud, maar nog steeds sta ik achter mijn theorie.
Wie bewijst me het tegendeel?

PS: eigenlijk bewijs ikzelf het tegendeel, want in mijn 'Reisgids voor de droomwereld' (en ook in mijn boekenreeks 'De Fantasiejagers') heb ik een heel andere, nog gekkere, verklaring voor voorspellende dromen. Benieuwd? Hier kun je die gratis downloaden.


Mel Hartman

Geen opmerkingen:

Een reactie posten