zondag 12 april 2015

Droomwerkelijkheid


Bron: imgace.com
Vaak overtreft de werkelijkheid de verbeelding. Neem nou mijn boekenreeks ‘De Fantasiejagers’ waarin de droomwereld een werkelijk bestaande wereld is die je ook in wakkere toestand kan bezoeken. Fictie uiteraard, complete fantasie. Of toch niet?



Nadat het eerste boek uit de reeks verschenen was, had ik een vriendin op bezoek die op dat moment psychologie studeerde en ook vaak naar congressen over het fenomeen ‘dromen’ ging. Zij vertelde me dat mijn idee nog niet eens zo vergezocht was, want blijkbaar bestond de theorie dat de droomwereld, die plaats die we iedere nacht bezoeken, mogelijk een echt bestaande dimensie zou zijn. Ik was toen verbijsterd, dat kun je je voorstellen. Had ik nou fictie geschreven of een halfwetenschappelijk verslag?

Maar daar blijft het niet bij, want recentelijk ontdekte ik dat zelfs vooraanstaande wetenschappers over het concept ‘dromen’ nadenken en er diep en serieus op in gaan. Ik vind hun theorieën zo opmerkelijk, gedurfd en toch ook ergens logisch klinkend dat ik deze graag met jullie wil delen.

Ik begin met het aanhalen van een citaat van Shakespeare dat ik ontzettend prachtig vind: ‘We are such stuff as dreams are made on, and our little lives are rounded with a sleep.’ Voor mij betekent het dat leven hetzelfde is als dromen en wat ervoor en erna komt de slaap is, maar dat is mijn eigen invulling. En dan nu naar de eerste theorie.

De meesten kennen Oliver Sacks, de briljante neuroloog en psychiater, waar de film ‘Awakenings’ op gebaseerd is. Hij meent: ‘We dromen de hele tijd, totdat we ten slotte inslapen.’ En verder zegt hij: ‘Er is fysiologisch bewijs dat het waakbewustzijn niet zo erg verschilt van het droombewustzijn, alleen wordt het beperkt door de buitenwereld en de zintuigen. Het creatieve en het fantastische omgeven het waakbewustzijn. Het lijkt me niet zo dat er een duidelijk afgebakend, zuiver rationeel deel van de geest is, waaronder de dromen zitten. Volgens mij is er altijd wel iets van de kenmerken van een droom aanwezig. Misschien voel je dat het sterkst wanneer je in extase bent, dus wanneer de innerlijke stimuli heel sterk zijn. … Ik denk dat in ieder geval een paar kenmerken van sprookjesland en droomland altijd om ons heen hangen, dat onze creativiteit en diepgang als mensen hierin is geworteld en dat als we ons van dat droomgebied afscheiden we grote problemen hebben.’

Ik ben het helemaal met hem eens, maar mijn kronkelige brein denkt daarop verder, misschien iets te ver, maar ah, laten we lekker gek doen. Als de droomwereld echt bestaat en niet meer is dan de wereld waarin we iedere dag leven, waar gaan we dan naartoe wanneer we ’s nachts dromen? Met andere woorden als leven gelijk is aan dromen, waar is dromen dan gelijk aan? Is het misschien zo dat als we dromen we ons dan in de werkelijke wereld bevinden?

Rupert Sheldrake, celbioloog en biochemicus en een van mijn favoriete wetenschappers uit deze tijd, zegt er het volgende over: ‘Als we dromen leven we met een ander lichaam, waar we mee op reis gaan en andere dingen zien, en het droomleven van ons droomlichaam loopt parallel aan het gewone leven. Wanneer we wakker worden keert dat droomlichaam terug in ons echte lichaam en als we sterven blijven we in het droomlichaam verder leven.’

Sheldrake zegt zelf dat dit niet vernieuwend is en dat vele culturen geloven dat we in dromen buiten ons lichaam reizen. Hij meent dat de periode voor de geboorte en na de dood de droom zijn en het leven daartussenin ook een soort droom is. Voor eeuwig dromen dus, dat lijkt me een heerlijke gedachte.

Wat ik ook heel erg slim bekeken vind is wat de filosoof Daniel Dennet zegt over de slaap: ‘De functie van slaap? De enige reden om wakker te zijn is om eten te vergaren en een partner te vinden, maar meer niet. En dat alles kan in een uur per dag opgelost worden. Dus de vraag is niet: ‘Wat is de functie van de slaap?’, maar:  ‘Wat is de functie van het wakker zijn?’. Waarom zouden we de rest van de tijd niet slapen? Dat is goedkoper en efficiënter. We zijn gewend te denken dat we bestaan om wakker te zijn, maar wij hebben die waarde geïntroduceerd. Moeder natuur kan het niet schelen, want wakker zijn is een luxe en heb je niet echt nodig. We leven niet om van het landschap te genieten en bloemen te ruiken. Waarom zou een leven zonder wakker zijn geen leven zijn?’

Misschien is het inderdaad zo dat wakker zijn puur functioneel moet zijn, zoals bij de meeste diersoorten, en wanneer we slapen we dan naar de wereld gaan waar we werkelijk thuishoren. En geef nou toe. Waar zijn we compleet onszelf? Waar bestaan er geen taboes, vooroordelen, stress, depressies en wat meer? Juist, in de droomwereld. Zo vreselijk zou het dus niet zijn als deze wereld onze echte leefomgeving zou zijn.

Ik moet toegeven dat ik na het vernemen van de theorieën van deze wetenschappers anders naar mijn boekenreeks kijk en ik herhaal wat ik in het begin van het artikel schreef: ‘De werkelijkheid overtreft vaak de verbeelding’. Wat nu weer blijkt.

Wederom haal ik hier even Shakespeare aan: ‘De werkelijke kracht ligt in de droomwereld.’

En laat ik besluiten met het volgende waar je even over na kunt denken (of niet): op het moment dat je dit artikel leest, ben je misschien wel aan het dromen.

Slaap lekker.

Al mijn boeken en kortverhalen zijn hier gratis te downloaden.


Mel Hartman 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten