woensdag 24 oktober 2018

Review: Fair Play – Tove Jansson

Mari en Jonna zijn twee vrijzinnige vrouwen op leeftijd. De een is schrijfster, de ander kunstenares, allebei wonen ze in hun eigen appartement in hetzelfde gebouw in Helsinki. Overdag werken ze in hun eigen huis, 's avonds kijken ze samen oude Franse films, en de zomers brengen ze door in hun huisje op een piepklein onbewoond eiland voor de Finse kust. In glashelder, filosofisch proza beschrijft Jansson de kleine dagelijkse strubbelingen en de momenten van humor en vreugde, het fundamentele wederzijdse respect en de generositeit die de bouwstenen zijn van een goede relatie. Jansson schreef dit boek toen ze in de zeventig was en baseerde het verhaal van Mari en Jonna op haar eigen langdurige relatie met kunstenares Tuulikki Pietilä.

Je kunt het boek niet echt als één verhaal zien met een begin en een einde, maar eerder een verzameling kortverhalen die telkens over twee dezelfde personen gaat en waarin een duidelijke rode lijn loopt: liefde en vriendschap. Verschillende korte momenten uit hun leven worden uitgelicht.

We lezen over de intens mooie, soms rustige soms stormachtige relatie tussen twee vrouwen die beiden kunstenaars zijn, beiden op elkaar leunen voor wederzijdse goedkeuring en advies en anderzijds heel erg onafhankelijk en individualistisch zijn. Ze wonen samen maar bewaken hun alleen zijn en hun artistieke vrijheid met volle overtuiging.

Er gebeurt weinig en tegelijkertijd heel veel. Je krijgt inzage in hun levens, vaak heel simpel, doorsnee en niet avontuurlijk, maar dan weer bijzonder en divers, zelfs in hun eenvoud boeiend. Telkens, uit de kleinste gebaren en eenvoudigste gesprekken is duidelijk dat er wederzijds respect voor hun typische gewoonten, hun kunsten en verlangens is, en een diepe vriendschap.

Enkele foto’s geven de sfeer perfect weer.

Een leuk boekje met mooie, speelse verhalen.

Tove Jansson