maandag 3 juni 2019

Review: Adem in adem uit – Reis in de aarde – Anne-Marie Van Herck

Neem tijd, kies een stille gezellige plek en ga op reis. Ti, Mo en Thé gidsen je door een meditatief avontuur diep in de aarde. De illustraties ondersteunen en prikkelen de fantasie. De muziek en de bijhorende audio opname voeren je mee in een magische beleving. (website)

'Adem in adem uit - Reis in de aarde' is een heel bijzonder kinderboek. Kinderen (en ouders, grootouders) worden meegenomen op een meditatief avontuur diep in de aarde. Ti, Mo en Thé zijn als het ware gidsen, helpertjes en vriendjes. Ze representeren het hart, de buik en het hoofd. Tijdens het lezen, maar ook nog daarna, blijven ze bij de kinderen om hen te ondersteunen en te helpen.

Een vrolijk kinderboek met meerdere lagen. Voor de lezertjes voelt het aan als een gewoon verhaal met leuke avonturen, zoals het kruipen in een konijnenpijp om van een glijbaan af te glijden tot diep in de aarde. Daar kunnen ze lekker ravotten in de modder met de andere kinderen.

Maar door de belevenissen en de bijbehorende (gratis) muziek komen de kinderen in een meditatieve toestand zonder dat ze het als daadwerkelijk ervaren. Ze krijgen doorheen het verhaal hulpmiddelen aangereikt, de kristalspiegeltjes, om sterker en zelfverzekerder in het leven te staan. Als het verhaal gelezen wordt voor het naar bed gaan, heeft het een zalig ontspannend effect.

Echt een aanrader, want zoals eerder gezegd: het is niet alleen een vrolijk avontuur. Het verhaal werkt ook helend, het helpt kinderen om naar buiten te komen met hun problemen, zich opener te stellen. Na het lezen zullen ze zich mentaal groter en sterker voelen. Het is geschikt voor kinderen van 5 tot 12 jaar, maar ook de kleinere lezers kunnen van het verhaal genieten via de audio-opname die gratis te downloaden is van de site

ISBN: 9789089318497

Uitgeverij: Ti, Mo & Thé

Tekst: Anne-Marie Van Herck