zondag 23 juni 2019

Review: Reset – Blake Crouch



'Mijn zoon is gewist.' Dat zijn de laatste woorden die de vrouw tegen Barry Sutton zegt voor ze van het dak van een wolkenkrabber springt. Barry begint onderzoek naar haar te doen en komt erachter dat er in het hele land mensen in een ander leven wakker worden dan dat waarin ze in slaap vielen. Barry's zoektocht naar de waarheid mondt uit in een onmogelijke, haast hallucinaire zoektocht als hij ontdekt dat de technologie van neurowetenschapper Helena Smith iets beangstigends heeft voortgebracht: de mogelijkheid om herinneringen niet alleen te opnieuw te beleven maar ook veranderen...




Laat ik om te beginnen al zeggen dat Crouch vanaf nu, na het lezen van drie boeken, officieel bij mijn favoriete auteurs allertijden behoort.

‘Reset’ is weer zo’n fantastische thriller waarin hij technologie, wetenschap, spanning, liefde, vriendschap, falen en doorzetting op een ontzettend originele manier samenbrengt.

De personages zijn goed uitgewerkt, Barry en Helena hebben mijn hart gestolen. Hun moed en doorzetting, hun hele zijn: fantastische personages.

Hoewel het soms ingewikkeld overkomt in het begin, omdat er verschillende tijdlijnen gebruikt worden, is het toch allemaal duidelijk.

Telkens wanneer ik dacht te weten hoe het verhaal verder zou verlopen, gaf Crouch er weer een enorme twist aan. Tot aan het einde toe heb je geen flauw idee; het blijft boeiend tot de laatste pagina. De auteur geeft het onderwerp, ik zeg niet wat omdat het een beetje een spoiler is, een geheel nieuwe wending en invulling.

Ik betrapte mezelf erop dat ik me tegenhield om verder te lezen, omdat ik niet wilde dat het boek uit was. Alleen om het boek opnieuw te kunnen lezen, zou ik mijn geheugen van de laatste dagen willen uitwissen.

Het komt ook allemaal geloofwaardig over, het zou me niet verbazen als het werkelijk kon of ooit zal kunnen. Maar laten we hopen van niet, ik mag er niet aan denken.

Dit is een intelligente, superspannende thriller. Een vijf op vijf sterren waard!

Blake Crouch






ISBN: 9789044355826

Uitgeverij: The House of Books

Pagina’s: 347

Prijs: 21,99




Geen opmerkingen:

Een reactie posten