zondag 18 december 2016

Review: Dark matter ♣ Blake Crouch

'Ben je gelukkig met je leven?'
 Dat zijn de laatste woorden die Jason Desson hoort voordat de gemaskerde ontvoerder hem bewusteloos slaat. Voordat hij wakker wordt en merkt dat hij vastgeketend is aan een ziekenhuisbed, omgeven door mensen die hij niet kent, die gekleed zijn in beschermende pakken. Voordat een man die Jason nog nooit heeft gezien naar hem glimlacht en zegt: 'Welkom terug, vriend.'

In de wereld waarin Jason wakker is geworden is niets zoals hij gewend is. Zijn vrouw is niet zijn vrouw. Zijn zoon is nooit geboren. Jason zelf is geen doorsnee-leraar natuurkunde, maar een gevierd genie dat iets buitengewoons heeft ontdekt. Iets onmogelijks.
Is déze wereld of de wereld waar hij vandaan komt een droom? En zelfs als de wereld die hij zich herinnert echt is, hoe kan hij die dan ooit weer terugvinden? De  antwoorden liggen besloten in een reis die wonderlijker en afschuwelijker is dan alles wat hij zich ooit had kunnen voorstellen. Een reis die hem dwingt naar de donkerste krochten van zijn ziel te kijken, terwijl hij het moet opnemen tegen een angstaanjagende, nagenoeg onverslaanbare vijand.

Crouch heeft het hem weer geflikt! Een fantastisch, verslavend goed boek is weer ter wereld gekomen. Hoewel het onderwerp 'multiversums' niet nieuw is, is de manier waarop de auteur het brengt dat wel. Hij geeft er op een gegeven moment een originele draai aan die ik absoluut niet zag aankomen. Bovendien schrijft hij geweldig goed; zijn stijl is een perfecte afwisseling van beschrijvende stukken, stukken met korte zinnen die het spannend houden en boeiende dialogen.
Eigenlijk vergelijk ik Crouch een beetje met Stephen King en Michael Crichton. Als hij zo doorgaat, mag hij zich veilig en wel in dat rijtje aansluiten.
Het wetenschappelijke deel legt hij helder en begrijpend uit. Het onderwerp 'kwantummechanica' is sowieso iets wat me al altijd sterk interesseert, maar ook degenen die er niets mee hebben, zullen zich na het lezen van dit boek afvragen: wat als ik dit of dat gedaan had, wat als ik een andere keuze in mijn leven had genomen. En hoe zit het met de psyche van de mens: is deze uniek of kan die ook verschillende vormen aannemen?
Dus wees hierbij gewaarschuwd: het boek, het onderwerp, zal nog lang in je hoofd blijven rondspoken.
Op het gebied van personagevorming. Jason Desson komt geloofwaardig over, het verlangen naar zijn vrouw en zoon voel je, zodat meeleven automatisch gebeurt.
Het is ook niet zo dat je de uitkomst of het verloop van het verhaal kunt voorspellen; Crouch weet je voldoende op het verkeerde been te zetten om het spannend te houden. Vanaf nu houd ik Crouch nog meer in de gaten en ik kan niet wachten om zijn volgend boek te lezen, zo benieuwd naar met wat hij nu weer op de proppen zal komen.
Als laatste, chapeau aan de uitgever voor de uitvoering van het boek: de zwarte cover met zwarte letters en de zwarte rand aan de pagina's maken het helemaal af.
Ingenieus, meeslepend en spannend, indrukwekkend, verrijkend en verruimend; in enkele woorden deze nieuwe geweldige thriller van Blake Crouch.
Zeker weten een aanrader!