donderdag 29 december 2016

Review: Die van hiernaast - Yewande Omotoso

Hortensia en Marion wonen naast elkaar in een chique villawijk in Kaapstad. De een is blank, de ander zwart. Beide dames zijn weduwe, beide hebben een indrukwekkende carrière achter de rug en beide willen het liefst rustig van hun oude dag genieten. Er is maar één ding dat dat streven in de weg staat: 'die van hiernaast'. Zeker wanneer een van slaven afstammende familie in hun buurt land komt opeisen, staan Hortensia en Marion lijnrecht tegenover elkaar. Maar dan gebeurt er iets waardoor de twee gezworen vijanden elkaar harder nodig hebben dan ze ooit hadden gedacht.

Hortensia en Marion, twee buurvrouwen, zijn al jaren elkaars onuitgesproken vijanden. Het enige wat ze gemeen hebben is hun ouderdom, het feit dat ze allebei weduwe zijn, dat ze niet op hun mond gevallen zijn en een succesvolle carrière achter de rug hebben waar ze met weemoed op terugkijken. Dan krijgt Hortensia een ongelukje en Marion kan door een probleem bij haar thuis niet in haar huis verblijven. Hortensia oppert dat Marion bij haar komt in wonen, tijdelijk dan, zo kan Marion voor Hortensia zorgen (want door haar veeleisende karakter jaagt ze alle verpleegkundigen weg) en hoeft Marion niet in het vreselijk pension te verblijven. Zo gezegd zo gedaan...

Ik zag er naar uit dit boekje te lezen, maar het heeft me een beetje teleurgesteld. Hoewel ik me er wel mee geamuseerd heb, vlotte het minder dan ik verwacht had. De vete tussen de twee vrouwen kwam voor mij niet genoeg uit de verf, voelde niet authentiek genoeg aan.
Je ziet ook een beetje waar het heen gaat en het greep me ook nergens echt aan. Ik had gehoopt op wat emotionele momenten bij dit verhaal, maar die kwamen er niet, niet diepgaand in ieder geval. Ik kon niet genoeg met de karakters meeleven, met geen van beiden, en aangezien het verhaal steunt op de twee personages, was dat natuurlijk wel een must. Heb ik me verveeld met het boek? Dat zeker ook weer niet, er zaten genoeg stukken in die mijn aandacht of amusement wisten te trekken.
Het verhaal gaf heel mooi het beeld weer van de postapartheid in Zuid-Afrika. Hoe de mensen toen dachten, waar ze voor op hun tenen moesten lopen, de verhoudingen etc. De sfeerschepping op dat vlak deed de auteur uitstekend.
Er zat wel wat humor in, maar te droog om echt op je lachspieren te werken.
Een verhaal over vergiffenis en het in vrede komen met het verleden, over het met een nieuwe bril bekijken van oude, vastgeroeste gewoonten.
Een feelgood verhaal voor op een zonnig terrasje.