maandag 5 december 2016

Review: De dochter van de wijnmaker - Rosalie Ham


Eind 19e eeuw. Phoeba Crupp is een sterke, intelligente vrouw die met haar familie op een boerderij woont in Victoria, Australië. Haar vader heeft het gezin ooit meegenomen vanuit de stad naar het platteland om er een wijngaard te beginnen. Phoeba droomt ervan om de wijngaard over te nemen. Trouwen wil ze alleen uit ware liefde. Maar in een wereld van mannen en geld, waarin een vrouw niets kan erven, lijkt een huwelijk de enige mogelijkheid om haar droom te verwezenlijken... 


Tja, gemengde gevoelens heb ik bij dit boek.
Goed, laten we beginnen met een pluspunt.
De karakters worden goed uitgewerkt, zodanig dat je ze op het eind van het verhaal intensief kent en ze daardoor geloofwaardig overkomen.
Ik had verwacht dat Phoeba een vrouw naar mijn hart zou zijn om haar gevecht voor respect en om te bereiken wat ze wil, maar het merendeel van de tijd vond ik haar niet veel bijzonders en kwam ze helemaal niet onafhankelijk over, maar net zo geobsedeerd door het huwelijk als alle andere vrouwen.
Heerlijk was wel het beeld dat geschetst werd van Victoria eind 19e eeuw; hoe de maatschappij toen was, de economie, het sociaal leven en de industriële revolutie. De auteur heeft dit uitstekend neergezet. Ik ben gek op die periode, en dat was ook een van de redenen waarom ik dit boek wilde lezen.
Wat me stoorde was het tempo van het verhaal. Begrijp me niet verkeerd, sommige verhalen moeten langzaam gaan, vragen daar juist om. En misschien had het in dit boek ook niet gestoord als het gecompenseerd werd door iets anders. Ik heb al heel wat klassiekers verslonden die nog trager verliepen, maar daar stond dan iets tegenover. Hier miste ik dit. Met andere woorden, ik kon niet in het verhaal komen, niet genoeg om er lyrisch over te zijn. Ik heb me erdoorheen moeten worstelen.
Jammer, want zowel het verhaal als de schrijfwijze hebben veel potentieel, alleen komt het er net niet uit.
Rosalie Ham

ISBN: 9789024573196
Uitgeverij: Luitingh-Sijthoff
Pagina's: 303

Prijs: 15 euro

Geen opmerkingen:

Een reactie posten