maandag 12 december 2016

Review: Vandaag in de chaos - Guillaume Rihs

Genève in januari. Twee broers en een zus besluiten dat couchsurfing de broodnodige reuring zal brengen in hun bestaan en bieden een slaapplek aan op internet. Ze ontvangen gasten uit alle windstreken. Naarmate de dagen vorderen, daalt de temperatuur, tot op een dag het chalet volledig ingesneeuwd is. De bewoners kunnen geen kant meer op en zijn gedwongen een plan te maken om te overleven. Maar hoe doe je dat als je elkaar nauwelijks begrijpt?

Het begint met een groepje van zeven: een Amerikaanse, een Engelse, twee Zwitsers en dan de twee broers en zus die hun huis, een slaapplek en eten aan de reizigers aanbieden. Onverwachts komt er nog een man bij die stom is, waarna ook nog de moeder van de broers en zus, samen met een vriendin, komt aanwaaien. Wanneer de sneeuwstorm op zijn heftigst is en het appartement boven hen vernield heeft, komen daar ook nog een ouder echtpaar met drie Chinezen bij. Alsof dat nog niet genoeg is, verschijnt de echtgenoot van de moeder met twee vrienden. Een vol huis met heel veel vreemde mensen en diverse talen, dat in een notendop.
Hoe die kakofonie verloopt, hoe al die mensen met elkaar proberen te communiceren, de chaos en de problemen waarmee ze geconfronteerd worden, het niet spreken van elkaars taal, is door de auteur scherp en treffend neergezet. De dialogen tussen sommigen is enorm herkenbaar, zeker niet overdreven en geeft de stemming en moeilijkheden tussen diverse culturen en talen goed weer.
De auteur heeft een sarcastische, droge humorachtige manier van vertellen. Neem nou deze zin: 'Ik bedoel, als de mensen die ze gewoonlijk onderscheiden er zouden zijn, zouden ze ze niet meer van elkaar kunnen onderscheiden, maar hoe dan ook is er niemand om dat te proberen.'
Het ene moment zijn de stukken alledaags, eenvoudig en misschien eentonig te noemen, maar dat hoort bij het verhaal, moet zelfs om de sfeer en de situatie goed te schetsen. Zoals bijvoorbeeld de praktische kanten van het opgesloten zitten met een groep vreemden, waar ze zullen slapen, wat ze zullen eten.
Dan zijn er weer absurde stukken in het verhaal en gaat het bijvoorbeeld over een lelijk bronzen hoofd dat ooit in het huis terechtkwam, maar waarvan niemand weet hoe en verder niks met het verhaal te maken heeft.
Hier en daar verweeft de auteur ook wat interessante filosofische vraagstukken, maar altijd op een luchtige, onopvallende manier.
Een aangenaam verhaal zonder spanningsopbouw, maar met krachtig neergezette karakters, boeiende stukjes, kleine onverwachte wendingen en herkenbare dialogen, dat alles in een licht satirische, maar altijd waarheidsgetrouwe sfeer. Mooi debuut!
Guillaume Rihs

ISBN: 9789026336362
Uitgeverij: Ambo/Anthos