maandag 22 oktober 2018

Review: Afgelegen – James Wood

Is geluk een vaardigheid die je onder de knie kunt krijgen of is geluk iets wat je toevallig bij je geboorte meekrijgt?

Alan Querry, een succesvolle projectontwikkelaar uit het noorden van Engeland, heeft twee dochters: Vanessa, een filosofe die woont en lesgeeft in het Amerikaanse Saratoga Springs, en Helen, manager van een platenmaatschappij in Londen. De zussen hebben de echtscheiding van hun ouders en de vroege dood van hun moeder nooit helemaal verwerkt. Vooral voor Vanessa zijn deze gebeurtenissen bepalend geweest: vanaf haar tienerjaren wordt ze geplaagd door depressies. Wanneer ze gebukt gaat onder een nieuwe crisis, reizen Alan en Helen af naar Saratoga Springs. Gedurende zes winterse dagen in het dunbevolkte deel van de staat New York worstelt de familie Querry met de vragen die deze roman bezielen. Waarom vinden sommige mensen het leven zoveel moeilijker dan andere? Helpt het nadenken over dingen bij het vinden van geluk of zit dat je juist in de weg?

Een prachtige roman over de worstelingen die het leven vaak biedt.

Een diepteschets over een vader en zijn twee dochters. Hoe zien ze elkaar, hoe is hun relatie tegenover elkaar?

Het verhaal is zo mooi opgebouwd, ontroerend en intens, dat het even spannend is als welke thriller dan ook, want je wilt telkens nog dieper duiken in de gedachten en gevoelens van de personages. De karakters, zowel van de vader als de dochters, dragen werkelijk het verhaal, dat niet meer gaat dan over het leven, het alledaagse leven, en toch is het boeiend.

De auteur verweeft hun vraagstukken en strubbelingen met filosofische gedachtegangen en dillema’s. Kun je het geluk bij een ander afdwingen als je maar genoeg op die persoon inpraat? Of moet je leren loslaten en de ander zichzelf laten zijn? Daar worstelt iedereen mee, maar vooral betrokken vaders bij hun kinderen.

Ik vond het een waar genot om een week het leven van deze personages te volgen.

Een intelligent en diepgevoelig geschreven roman met geloofwaardige personages en interessante vraagstukken.

James Wood