maandag 15 november 2021

Review: Zomer van de waarheid - Nele Neuhaus

De zestienjarige Sheridan Grant leeft met haar adoptiegezin op een boerderij tussen de uitgestrekte maïsvelden van Nebraska. Hoewel Sheridan barst van de levenslust en beschikt over vele talenten lijdt ze onder het eentonige boerenleven en het strikte regime van haar adoptiemoeder, die de uiterst muzikale Sheridan zelfs verbiedt piano te spelen. Ze is nieuwsgierig naar haar afkomst, waar ze weinig van weet, en besluit op zoek te gaan naar haar echte moeder.

Tijdens haar zoektocht wordt Sheridan geconfronteerd met de harde werkelijkheid van het leven en worstelt ze met romantische gevoelens, verdriet, afscheid en bedrog.

Wat een prachtig verhaal!!!

Het beschrijft het leven van een tienermeisje in een simpel, desolaat stuk van Nebraska. Ze is intelligent, levenslustig, nieuwsgierig, sterk, talentvol en voelt zich totaal niet thuis bij de weinig ambitieuze jeugd uit de omgeving. Ze wil meer in het leven, is belezen en stelt zich vragen, terwijl haar vrienden alleen maar bier drinken en rondhangen. Op een plek waar geloof nog belangrijk is en iedereen alles van iedereen weet, voelt ze zich meer dan een buitenbeentje. Ze heeft een liefhebbende pleegvader, maar die is er bijna nooit. Haar pleegmoeder haat haar, om onbekende redenen, en maakt haar het leven zuur.

Wanneer ze enkele dingen over haar afkomst en verleden ontdekt, gaat ze verder op onderzoek uit. Maar dat is niet het enige dat ze onderzoekt. Seksuele gevoelens ontluiken en ook dat lichamelijke aspect gaat ze volop onderzoeken, met soms nare gevolgen.

Ik kon dit boek met geen mogelijkheid wegleggen. Het is intens en meeslepend. De auteur zorgt ervoor dat je volledig met Sheridan meeleeft, alle ups and downs, alle emoties en belevenissen.

Ik vind dit een van de beste boeken die ik afgelopen tijd heb gelezen en kan niet wachten op het vervolg om weer in de wereld van Sheridan te duiken, heel benieuwd wat ze allemaal zal beleven.

6 op 5 sterren! Een Super Must-Read!