vrijdag 19 november 2021

Review: Het zesde uitsterven - James Rollins

In deze tiende Sigma Force-thriller van James Rollins probeert het Sigma-team de ondergang van de mensheid voorkomen. Maar is het niet al te laat?

Een militair onderzoeksstation verstuurt een noodoproep met de ijzingwekkende boodschap: vermoord ons allemaal. Wanneer soldaten aankomen om dit bericht te onderzoeken, ontdekken ze dat elk levend wezen in de omgeving van het lab dood is. Het land is compleet steriel en het verderf blijft zich verspreiden. Het Sigma-team krijgt de opdracht om deze vreemde gebeurtenissen te stoppen, en de ondergang van de wereld te voorkomen. Aan de hand van een oude kaart die ooit uit de Bibliotheek van Alexandrië is gered, komt het Sigma-team tot een schokkende ontdekking. Kilometers onder het ijs ligt een nieuwe vorm van de dood verborgen. Lukt het commandant Gray Pierce en het Sigma-team de ondergang van de mensheid te stoppen – of is het al te laat?

Het eerste boek van James Rollins dat ik lees en ik vond het geweldig! Hoewel het een tiende boek is uit een reeks, is het niet echt nodig dat je de voorgaande gelezen hebt. Ik was meteen mee met het op zich staand verhaal en de levens van de personages.

Stuk voor stuk weet Rollins de personages met veel diepgang en verscheidenheid weer te geven, zodat ze als echte mensen aanvoelden.

Het verhaal heeft de nodige plottwists zodat je je geen moment verveelt. En buiten dat het bijzonder spannend is, leer je ook heel wat bij. Wat ik ook leuk vond is dat Rollins op het einde van het boek meegeeft wat al echt bestaat en wat hij zelf heeft verzonnen. Het merendeel in het boek zou echt kunnen of bestaat al, wat het extra leuk lezen maakt.

Er zit van alles in het verhaal: veel actie, technologie, wetenschap, maar ook romantiek en vriendschap, moed en volharding, kortom, voor ieder wat wils.

Een grote aanrader en 5 op 5 sterren waard.

Luitingh-Sijthoff