maandag 8 november 2021

Review: 1979 - Val McDermid



Val McDermid is terug met haar eerste nieuwe serie in bijna twintig jaar. Maak kennis met journalist Allie Burns. Het is het jaar 1979.

Het is 1979. Sneeuwstormen, stakingen, opgegraven lijken, stroomstoringen, terroristische dreiging, en het Greatest Hits-album van Showaddywaddy op nummer 1 in de hitlijsten. Een jaar dat slecht begon, en dat alleen maar erger wordt, tenzij je net als Allie Burns een journalist bent en dit allemaal klinkt alsof je de kans van je leven krijgt...

Val McDermid – bekend van de boeken over de briljante Tony Hill – is terug met een nieuwe reeks historische thrillers!

Het was even wennen aan dit eerste deel uit McDermids nieuwe boekenreeks over de journaliste Allie Burns. Haar vorige Tony Hill en Carol Jordan reeks vond ik fantastisch, en aanvankelijk verwachtte ik iets gelijkaardigs. Maar het hoofdpersonage is een journaliste en dus volgen we de gebeurtenissen uit een compleet andere invalshoek. Die journalistieke kant greep me iets minder snel beet, maar toch las ik geboeid genoeg verder. En gelukkig maar, want het wordt gaandeweg stukken beter of misschien was het omdat ik die andere invalshoek gewoon leerde aanvaarden.

Het feit dat het in 1979 afspeelt, vind ik erg leuk gevonden, omdat je toen nog geen smartphones had en nou ja, het waren uiteraard compleet andere tijden. Tijden waar vrouwen op de werkvloer maar net getolereerd werden en homoseksualiteit op veel plekken strafbaar was. Ik vind het een meerwaarde dat het verhaal zich in die tijd afspeelt, want je vergeet vaak wat voor lange weg we op die vlakken afgelegd hebben en nog af te leggen hebben. 

Je volgt als lezer diverse journalistieke onderzoeken, maar op het einde weet McDermid ze toch mooi aan elkaar te rijgen. Mooie plotvorming! Ik vond Allie als personage fantastisch. En ook haar vriendin Rona. Alleen al om hen wil ik de reeks blijven volgen.

Kort gezegd: dit eerste deel intrigeerde me voldoende om toch ook het volgende deel te willen lezen.

4 op 5 sterren.

ISBN: 9789024597390

Pagina's: 380

Uitgeverij: Luitingh-Sijthoff

parijs: 21,99 euro

Geen opmerkingen:

Een reactie posten