zaterdag 6 november 2021

Review: Ketting van goud (De laatste uren - deel 1) - Cassandra Clare

Cordelia Carstairs is een Schaduwjager, een strijder die getraind is om te vechten tegen demonen. Als haar vader beschuldigd wordt van een verschrikkelijke misdaad, reist ze af naar Londen om de reputatieschade van haar familie zoveel mogelijk in te perken. Daar komt ze twee jeugdvrienden tegen en ze voelt zich aangetrokken tot hun wereld vol schitterende balzalen, geheime opdrachten en bovennatuurlijke salons met vampiers, heksenmeesters en goochelaars. Al die tijd houdt ze haar geheime liefde voor James, die met iemand anders is verloofd, verborgen. Dan vallen demonen de stad aan en Cordelia ontdekt dat zij en haar vrienden iets te maken hebben met een duistere erfenis…

Het duurde een poosje voor ik in het verhaal kwam en dat had onder andere te maken met de grote hoeveelheid aan personages die de revue passeren. Ik moest me vooral concentreren op wie wie was en daarom greep het verhaal me niet meteen. Het zou handig geweest zijn indien de auteur vooraan in het boek de stambomen van alle families had weergegeven. Daardoor denk ik wel dat je de vorige boeken over de schaduwjagers gelezen moet hebben.

Ook zijn er vaak perspectiefwisselingen; lezen we de gebeurtenissen uit het oogpunt van verschillende personages. En er zijn wisselingen in tijd.

Maar even doorbijten en dan wordt het leuk. Dan is het weer een Cassandra verhaal zoals we die gewend zijn: intrigerend, fantasievol, romantisch en spannend, maar dan in een light versie. Want er is meer drama dan actie en ik vond het plot iets minder goed in elkaar zitten.

Voor de die hard fans van de schaduwjagers zal dit boek een must read zijn.

ISBN: 9789024594856

Prijs: 24,99