maandag 20 augustus 2018

Review: My New Roots (Inspirerende plantaardige recepten voor ieder seizoen) -Sarah Britton



Veel mensen willen weten 'hoe ik eet' - vegetarisch, veganistisch, fruitarian, macrobiotisch, rauw... Ik heb geen labeltje: ik eet! Mijn filosofie is dit: ik hou niet van labels en hokjes. Ze dwingen een persoon om zichzelf te definiëren met stijve termen en zichzelf te straffen als ze iets eten dat niet binnen de gestelde definitie past. Ik pas niet in een hokje; ik ben flexibel en eet wat goed voor me is!' - Sarah Britton




In My new roots geeft Sarah 100 vegetarische (en vaak vegan) recepten, die vrij zijn van bewerkte ingrediënten (waaronder geraffineerd meel en geraffineerde suikers) en die je helpen gezonde keuzes te maken. Ze geeft recepten voor het zelf maken van onbewerkte ingrediënten (amandelmelk) en het verminderen van onze suikerinname. Het boek is derhalve een perfecte combinatie van alle heersende - en blijvende! - culinaire trends en ideeën over gezondheid. De recepten in My new roots zijn vegetarisch, maar hebben opties voor een complete vegan variant en zijn ook veelal gluten- en lactosevrij.



Sarahs recepten gaan niet over offers brengen of jezelf bepaalde lekkernijen ontzeggen, maar laten je genieten van heerlijk eten dat ook nog goed voor je is!



In de inleiding vertelt de auteur, die een populaire website heeft ‘www.mynewroots.org’ die een zeker een bezoekje waar is,  haar voedselfilosofie en ook toont ze hoe bepaalde benodigdheden, die regelmatig gebruikt worden, gemaakt moeten worden. Zoals het maken van ghee, noten- en zadenmelk maar ook het koken van gedroogde peulvruchten.

Doordat de gerechten ingedeeld zijn volgens groenten en fruit van een bepaald seizoen, ben je ook nog eens bewust ecologisch bezig, dus ook goed voor het milieu. Ik vind het bijzonder handig dat je telkens per seizoen suggesties krijgt voor ontbijt, snacks (kleine verleidingen), hoofdgerechten en desserts (zoete lekkernijen). Uiteraard is dit geen must en kun je ieder gerecht wanneer dan ook bereiden. 


Sarah werkt trouwens enkel met pure ingrediënten, zonder toevoegingen, die een gezonde voedingsstijl promoten.

De meiraap-radijssalade met maanzaaddressing is overheerlijk, maar wel enkel als je verse asperges gebruikt (ik had het de eerste maal met bokaalasperges bereid en daardoor met iets te veel azijn) alsook de salade van wortel en granen is een toppertje.

Eenvoudige, makkelijk te bereiden gerechten, waar misschien enkele ingrediënten voor sommigen als vreemd of exotisch overkomen, maar toch wel in speciaalzaken te verkrijgen zijn.

Het kookboek wordt afgesloten met nuttige informatie omtrent de diverse peulvruchten, linzen, granen, meel, zoetmakers, noten, vetten, zaden, olie, zout, azijn, soya en superfoods. Voor ieder van deze is er echt wel een groter aanbod dan de meesten kennen.

Prachtige foto’s die door de auteur zelf genomen zijn. 


Ik ben van plan om ieder gerecht uit te proberen, dit zal een kookboek worden dat op de eerste rij staat!

Een bijzonder origineel en handig kookboek, boordevol lekkere recepten, voor mensen die vegetarisch en/of veganistisch willen eten en zelfs voor degenen die een glutenvrij of een lactosevrij dieet moeten volgen.

Een aanrader voor de milieubewuste levensgenieter die graag nieuwe smaken uitprobeert!

Sarah Britton


ISBN: 9789045214498

Uitgeverij: Karakter Uitgevers

Pagina’s: 256

Prijs: 24,99

Geen opmerkingen:

Een reactie posten