vrijdag 31 augustus 2018

Review: Leven na Hailey – Jonathan Tropper



'Ik had een vrouw. Haar naam was Hailey. Nu is ze niet meer. En ik ook niet.'

Doug Parker brengt zijn dag door met het gooien van stenen naar de wilde konijnen in zijn tuin, en het treuren om zijn overleden vrouw, die alweer een jaar dood is. Zijn familie vindt het tijd worden dat Doug weer iets met zijn leven gaat doen. Hij zou nu toch over de dood van Hailey heen moeten

zijn. Alsof zij zo normaal in het leven staan! Doug's vader speelt buiten basketbal in zijn pyjama - volledig in de war na een herseninfarct. Zijn moeder is verslaafd aan pillen. Zijn tweelingzus is zwanger, terwijl ze in een scheiding ligt. En zijn stiefzoon Russ verwerkt de dood van zijn moeder met

drugsgebruik en het uitlokken van gevechten op het schoolplein.





Na zoveel goede recensies over dit en andere boeken, voelde ik me toch eens verplicht een boek van Jonathan Tropper te lezen. En ik ben absoluut niet teleurgesteld!

Tropper heeft een heerlijke, losse schrijfstijl met veel (droge) humor en rake observaties.

Je voelt helemaal met het hoofdpersonage mee; zijn verdriet hangt tastbaar aan de pagina’s vast en net als hem word je continu tussen verschillende emoties heen en weer geslingerd.

Denk nu niet dat het een en al triestheid is, verre van, af en toe moest ik glimlachen om de hilarische gebeurtenissen en beschrijvingen. De familie van Doug is een aparte, gecompliceerde groep, maar ah, zijn niet alle families dat?

Ik las het verhaal op een vakantiedagje in één ruk op één dag uit en het is nochtans geen dun boek.

Een rauw, eerlijk en ontroerend verhaal doorspekt met humor en gekte.

Door het kleine formaat (colibri boeken) erg handig mee te nemen op reis.

Het verhaal pakt je en laat je niet los.

Aanrader!


Jonathan Tropper


ISBN: 9789045340241

Uitgeverij: BBNC - Colibri boeken

Pagina’s: 446

Hardcover

Met leeslintje

Prijs: 12,50


Geen opmerkingen:

Een reactie posten