dinsdag 12 december 2017

Review: Donnybrook - Frank Bill

De Donnybrook is een drie dagen durend toernooi diep in de bossen van Indiana, waar met blote vuisten in man-tot-mangevechten besloten wordt wie de sterkste, meest meedogenloze bokser van de regio is. Twintig deelnemers. Een met prikkeldraad omgeven ring. Gevechten zonder regels die tot het uiterste gaan totdat er nog maar één man overblijft terwijl een stomdronken publiek de longen uit zijn lijf brult. Jarhead is de wanhoop nabij en gaat niets uit de weg om brood op de plank te krijgen voor zijn kinderen. Hij staat bekend als de meest taaie bokser uit Kentucky en is ervan overtuigd dat de Donnybrook en de enorme geldprijs voor de winnaar zijn weg naar een beter leven en een ontsnapping aan al zijn problemen is. Chainsaw Angus een gepensioneerde vechter die de klappen in zijn gezicht zat was en zijn losbandige zus Liz koken methamfetamine in een verscholen hut, diep in de bossen. De Donnybrook is voor hen een uitgelezen kans om veel klanten in een keer te bereiken en een fortuin te verdienen. Het gaat om zoveel geld dat Liz zich afvraagt of ze dat wel met haar broer wil delen en of ze er niet beter zelf met al het geld vandoor kan gaan. Tijdens hun reis door de straatarme regio vol heuvels en bossen komen ze een hele reeks tragische of gevaarlijke figuren tegen die door hun verslaving of geldzorgen tot de meest schokkende daden bereid zijn. Frank Bill schetst met scherpe pen een wereld die stevig verankerd is in de realiteit, maar tegelijkertijd niet onderdoet voor spectaculaire Hollywoodfilms.

De eerste pagina's zetten meteen de toon naar de rest van het verhaal.
Jarhead heeft dringend geld nodig om zijn kinderen eten te geven en overvalt daarom met geweld een wapenwinkel. Van alle karakters die de revue passeren is Jarhead nog het meest sympathieke en vergeleken met de anderen zelfs een lichtgewicht. Op den duur zullen alle personages met elkaar op de vuist gaan en elkaar een hak proberen te zetten. Ze komen ten slotte samen op het Donnybrook tornooi die gerund wordt door een sadistische hufter.
Verwacht geen diepgang in de karakterontwikkelingen; actie staat primair in dit boek.
Het hoeft dus geen uitleg dat als je een lezer bent met een zwakke maag of die geweld in een verhaal verafschuwt, je dit boek absoluut niet moet lezen.
De acties van de personages passen bij het verhaal en de setting waarin het zich afspeelt: het landelijke Indiana waar velen een wapen bezitten, geen goede scholing hebben genoten en waar er weinig werk te vinden is waardoor ze aan de drugs gaan om de tijd te doden en hun leven wat draaglijker te maken.
De geweldsscènes waren soms nodig om de lezer het verschrikkelijke ervan duidelijk te maken, zelfs tot in ieder bloederig en pijnlijk detail. Daar ben ik het mee eens. Maar de auteur schreef wel heel veel van dergelijke scènes. Een beetje overkill wat op den duur vervelend werd en storend, en waardoor het plot verloren ging.
Verder schrijft de auteur met kortzinnen en laat hij vaak het persoonlijk voornaamwoord of lidwoord weg. Op zich heb ik daar geen problemen mee, het past ook wel bij de bedoeling van het verhaal, maar je moet er van houden en ik moest er toch even aan wennen.
Verder was de schrijfstijl krachtig en vlot, zeker als je bedenkt dat dit het debuut van de auteur is.
Een mooi staaltje schrijven met veel shockeffecten, maar je moet geweld in een verhaal niet schuwen en geen diepgang verwachten.

ISBN: 9789045212654