donderdag 7 januari 2016

Zelfgemaakte natuurlijke conditioner - super haarmasker


Al 8 maanden no poo en nog steeds erg tevreden over de beslissing. Maar om mijn haar af en toe eens een oppepbeurt te geven heb ik de perfecte, natuurlijke conditioner. Lees gauw verder hoe je heel eenvoudig en snel het ideale, puur natuurlijke haarmasker kan maken!


Voor degenen die niet weten wat no poo is, kort gezegd: het is het niet meer gebruiken van shampoo en voornamelijk enkel met water je haren wassen. Voor wie er meer over wil weten, zie mijn eerdere blogs onder de button 'natural beauty'.
Maar soms, door het geen shampoo meer gebruiken en deels denk ik ook door de ouderdom, oogt mijn haar een beetje droog, wat stroever. Op zich niks mis mee, meestal vind ik dat zelfs een pluspunt. Het zorgt ervoor dat ik meer kapsels kan uitproberen, want mijn haar is steviger en dus gemakkelijker in allerlei modellen te wringen, en het ziet er ook voller uit. En door no poo te gaan, moet ik ook veel minder vaak mijn haar wassen. Het klinkt tegenstrijdig, dat weet ik, maar geen shampoo meer gebruiken, houdt je haren langer proper en in model.
Maar af en toe wil ik mijn haar eens verwennen, aaibaar en fluffy maken. Hoe doe ik dat?
Dat kan door een kokosoliekuur te gebruiken, zie mijn blog hierover. Het nadeel daarvan is echter dat ik daarna appelazijn* of bicarbonaat* moet gebruiken, anders krijg ik de olie niet voldoende uit mijn haren (die twee* producten zijn niet schadelijk voor het haar, maar ik gebruik nou eenmaal liever zo weinig mogelijk producten, zelfs natuurlijke).

Door te experimenteren en uit te proberen heb ik nu het ideale haarmasker gevonden. Dit zit er in:
- een volledig ei
- een scheutje olijfolie
- het sap van een halve citroen (o.a. om de geur van ei te neutraliseren)
- één a twee erwtgroot kokosolie
- eventueel enkele druppels van een biologische bad- of massageolie voor een lekker geurtje (Living Nature heeft lekkere geurtjes en kun je o.a. bij SoloBioMooi kopen)

Klop het goed door elkaar, breng het aan op je haar (tip: doe dit in de douche, want het geeft me een zooitje!), doe een douchemuts op en laat het een tweetal uur zitten.
Het uitspoelen gaat eenvoudigweg met water, meer is er niet nodig. Je zult merken, daarna is je haar superzacht, zachter dan met een chemische, reguliere conditioner of haarmasker. En ook hier geldt: je haar blijft veel langer dan met normale shampoo schoon en zacht.


Walk in natural beauty!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten