donderdag 14 januari 2016

Review: De jungleboeken - Rudyard Kipling

Mowgli, het mensenkind dat in de jungle in India wordt opgevoed door wolven; zijn vijand Shere Khan, de tijger met de vlammende ogen; Bagheera, de elegante zwarte panter - ze zijn allemaal onderdeel van ons collectieve bewustzijn sinds de beroemde animatiefilm van Disney.
Maar weinig mensen zijn bekend met de boeken waarop de film gebaseerd is - en waarvan de film sterk afwijkt. De jungleboeken zijn een verzameling verhalen en gedichten met de jungle als thema, waarvan de verhalen over Mowgli het bekendst zijn. Kipling putte uit oeroude dierenfabels, het boeddhisme en zijn eigen ervaringen als kind in India om een universum te scheppen dat van grote invloed is geweest op de verbeelding van generaties lezers.

Het boek begint meteen al goed met een voorwoord van Midas Dekkers, want wat die man vertelt is altijd boeiend en leuk.
En dan de jungleverhalen. Uiteraard kende ik de Disney versie, zoals de meesten onder ons, en ik had eveneens al gehoord dat het oorspronkelijke verhaal in weinig op de Disney versie lijkt. Dat is ook zo. Het is net als met mijn favoriete verhaal Alice in Wonderland. Carroll zou zich in zijn graf omdraaien om wat Disney met zijn verhaal gedaan heeft. Maar goed, ik blijf sowieso een Disneyfan; de tekenfilms zijn vrolijk en je krijgt er altijd een goed humeur van. Ik dacht dus dat dit anders zou zijn met de jungleverhalen van Kipling, dat ze eng en bloederig en ernstig zouden zijn. Niets is echter minder waar. O ja, natuurlijk zijn ze bloederig, maar niet overdreven. Kipling vertelt op een luchtige wijze, geschikt voor kinderverhalen, hoe de jungle en zijn inwoners werkt, wat de regels zijn, wie op wie jaagt enzovoorts. Kipling mengt aangename, ludieke fragmenten met de rauwe werkelijkheid van het dierenrijk. Je leert bij op een ontspannen manier, in een eenvoudige schrijfstijl en afgewisseld met zangteksten.
De meeste verhalen gaan over Mowgli; hoe hij in de wolvenroedel van Seoni terecht is gekomen, hoe hij Shere Khan heeft gedood, zijn eerste kennismaking met de mensheid, etc. Deze vond ik persoonlijk het leukst om te lezen. Daarnaast zitten er ook aparte verhalen bij, over diverse dieren. Daarvan vond ik het verhaal 'Rikki-tikki-tavi', over de mangoest, het mooist.
Sommige verhalen zijn spannend, andere ontroerend of grappig, maar altijd weet Kipling je op een of andere manier te beroeren, een emotie bij je boven te halen. Het verhaal over het ontstaan van de jungle en van de angst, waarom dieren elkaar begonnen te doden, vond ik erg origineel.
Je leest het al, het is een prachtig boek, niet voor niets een klassieker. Geschikt voor volwassenen en kinderen met een stevige maag.
Een wilde aanrader met scherpe tandjes!
Rudyard Kipling