dinsdag 5 januari 2016

Review: De Rozenoorlogen (#1 Stormvogel) - Conn Iggulden

Stormvogel is het eerste deel van de fenomenale serie De rozenoorlogen, waarin twee families Engeland in een gruwelijke burgeroorlog storten die dertig jaar zal duren.
Koning Henry V - de Leeuw van Engeland - is allang dood. In 1437, na jaren van regentschap, is de vrome en zachtmoedige Henry VI volwassen en bestijgt hij de Engelse troon. Zijn kwakkelende gezondheid en zwakke geest maken van hem een slappe koning - Henry gaat ervan uit dat zijn vertrouwelingen, meesterspion Derry Brewer en William de la Pole, de Graaf van Suffolk, zijn koninkrijk bestieren.

Maar er zijn er, zoals Richard Plantagenet, de Graaf van York, die vinden dat Engeland geleid moet worden door een sterke vorst, wil het koninkrijk overleven.
Terwijl Engelse gebiedsdelen in Frankrijk bedreigd worden en er thuis geruchten gaan over opstanden, groeit de angst dat Henry en zijn adviseurs het land naar de afgrond laten glijden. Als er een huwelijk wordt bekokstoofd tussen Henry en de jonge, adellijke Française Marguerite van Anjou, wordt die angst werkelijkheid.
Donkere wolken pakken zich samen boven Engeland als koning Henry en zijn volgelingen thuis en in het buitenland worden aangevallen. Wie of wat kan het koninkrijk nog redden voordat het te laat is?

Ik zal eerlijk zijn, dit is het eerste boek van Iggulden dat ik gelezen heb, al had ik al vaak over zijn boeken gehoord. Sommigen zullen het verhaal te uitweidend vinden, of vinden dat het te veel in detail gaat, maar ik had daar geen problemen mee. Ik vond dat Iggulden het verhaal zo goed uitgewerkt heeft dat het geen seconde verveelt. In gedachten noem ik dit altijd een sterretjesboek, want op een gegeven moment zie ik bij het lezen sterretjes en ontdek dan tot mijn schrik dat het al 2 uur 's nacht is. Bijna 500 pagina's in 2 dagen tijd lezen zegt al dat dit een goed en spannend boek is. Pas dus op, want je verliest je er helemaal in.
Dit zal voor mij altijd een van mijn favoriete boeken blijven, perfect om een regenachtig weekend mee door te komen. Een verhaal vol liefde, verraad, geweld, geschiedenis en het leven in een andere tijd. Waarom ik ook van dit soort boeken houd, is omdat het voor de schrijver moeilijk moet zijn om de geschiedenis niet te veel om te buigen om zijn verhaal er in te laten passen. Maar hij is hier meesterlijk in geslaagd.
Een minpuntje, maar daar kon de schrijver onmogelijk omheen: je zal veel met Richards en Henry's te maken krijgen, en andere namen die regelmatig voorkomen, wat soms verwarrend is. In dat opzicht mogen we blij zijn dat Napoleon ons de familienamen heeft gegeven.
Je ziet de karakters tot leven komen, ze hebben diepgang, en de auteur is niet bang om ze te laten sterven. Het enige vervelende is dat iedere keer dat een persoon beschreven wordt en je zijn levenswandel volgt, dat je er dan ook achterkomt dat ze allemaal genadeloos meegezogen worden door de duistere wolken van macht, liefde en oorlog (God, gat en geld).
Het is fijn dat er kaarten in het boek zitten en stambomen, wat samen met het verhaal je interesse voor die tijdsperiode aanwakkert en gaandeweg versterkt.
Als je een fan bent van historische TV series en films die zo accuraat mogelijk proberen te zijn, zoals Rome, The Tudors, Elisabeth etc. en je leest graag, dan is dit een van de boeken die je moet hebben. Eigenlijk zou dit boek door reisbureaus uitgedeeld moeten worden, want de beschreven plaatsen wil je na het lezen zo snel mogelijk bezoeken. Voor mij als fervent lezer en recensent is het nieuwe jaar met dit boek uitstekend begonnen.
Conn Iggulden

ISBN: 9789021809779
Pagina's: 510