zondag 10 januari 2016

Review: Tweede leven - SJ Watson


In 'Tweede leven' van SJ watson wordt Julia geconfronteerd met de gewelddadige dood van haar zusje Kate in Parijs. Van Kates huisgenote en beste vriendin hoort ze over het dubbelleven dat Kate leidde. Wanneer Julia dit tweede leven van haar zusje onderzoekt, ontmoet ze de charmante en mysterieuze Lukas.
Julia's zoektocht wordt steeds obsessiever en ze belandt in een levensgevaarlijke wereld. Evenals in `Voor ik ga slapen' toont SJ Watson zich een meester in het portretteren van het totale isolement van de hoofdpersoon en wordt de lezer meegetrokken in een beklemmend spel van waarheid en bedrog.

Ik ben teleurgesteld in dit boek. Misschien had ik er te veel van verwacht − want blijkbaar is Watson een bestsellerauteur − maar ik denk niet dat het daar aan ligt.
Het hoofdpersonage Julia boeide me niet, al gauw had ik zelfs een hekel aan haar. Niet omwille van wat ze deed, een affaire beginnen, maar gewoon omwille van haar totale persoonlijkheid. Watson heeft een redelijk vlotte schrijfstijl, maar hij onderbreekt de dialogen te veel met ellenlange omschrijvingen van Julia's gedachten en gevoelens. Dat gaat op den duur vervelen zodat je diagonaal begint te lezen.
Het verhaal was ook heel erg voorspelbaar. Alleen op het einde was er een kleine verrassing, maar verder kon ik nagenoeg alles voorspellen en bevatte het verhaal weinig tot geen originele elementen. Het meeste had ik al eens gelezen in een boek of gezien in een film.
Tot daar aan toe, een verhaal hoeft niet origineel te zijn om goed te zijn, er zijn veel andere elementen die een boek goed kunnen maken. In deze is er echter niets dat uitsteekt, niets dat boven het gemiddelde scoort. Waarschijnlijk was het eerste boek van Watson, zijn debuut, wel erg goed, maar na het lezen van 'Tweede leven' heb ik niet de neiging om zijn andere verhalen op te pakken.
SJ Watson

ISBN: 9789041417251
Uitgeverij: Ambo/Anthos
Pagina's: 398

Prijs: 19,99

Geen opmerkingen:

Een reactie posten