zaterdag 2 maart 2024

Review: Het boek der deuren - Gareth Brown

Sommige deuren kunnen beter gesloten blijven in dit fantastische debuut over magische boeken.

De New Yorkse boekverkoper Cassie Andrews leidt een nietsvermoedend leven totdat een van haar trouwste klanten plotseling overlijdt in haar boekwinkel. In zijn handen vindt Cassie een boek met een bijzondere boodschap op de eerste bladzijde: Dit is het Boek der deuren. Hou het in je hand en elke deur is iedere deur. Diezelfde avond stapt ze door haar slaapkamerdeur naar Venetië en weer terug in een oogwenk. Het is het begin van een avontuur als geen ander. Maar wat Cassie dan nog niet weet is dat er andere magische boeken zijn. Boeken die zowel prachtige als monsterlijke dingen kunnen doen. Samen met haar huisgenoot Izzy wordt Cassie plotseling geconfronteerd met een wereld vol geweld en gevaar. En de enige persoon die hen kan helpen, Drummond Fox, de man die in het bezit is van een geheime bibliotheek vol magische boeken, is op de vlucht voor zijn eigen demonen. Er is een kwaad op pad, vastbesloten alle boeken in handen te krijgen. En Cassies boek is een boek om voor te sterven…
Af en toe is er een boek dat je van je sokken blaast, en dit is er zo een. Zo'n boek dat je eigenlijk niet uit wilt lezen en je van de ene in de andere verbazing laat vallen.

Als debuut is dit verhaal ijzersterk en ongelooflijk origineel. Cassie is dan wel het belangrijkste personage, maar ik vond alle anderen, die haar mettertijd helpen en in haar leven verschijnen, even innemend.

Het gehele boek door word je van de ene verrassing in de andere gegooid, tijd om te ademen is er amper. En het einde! Precies zoals ik het wil.

Is het een fantasy? Ja. Een thriller? Ja, ook. Een roman? Absoluut. Dus iedere lezer zal zich voldaan voelen bij het lezen van dit boek. Alle dingen die een verhaal goed maken zitten erin: unieke, magische gebeurtenissen, een beetje sci-fi, subtiele romantiek, gruwelijke horrorscenes, prachtige locaties, gevonden vriendschappen, goede en slechte mensen, etc.

Op het einde had ik zoiets van: Ik wil nog meer avonturen met die groep mensen meebeleven, de auteur moet er een vervolg op schrijven (please!!!!)

9789021039541
08 februari 2024