donderdag 21 maart 2024

Review: Hoe ik mijn eigen moord oploste - Kristen Perrin



Engeland, 1965. In het stadje Castle Knoll voorspelt een waarzegster het lot van de dan zeventienjarige Frances Adams: haar sterfdag zal niet vredig zijn en ze zal worden vermoord door iemand die ze kent. Zo begint voor Frances een leven vol wanhopige pogingen om haar moord te kunnen voorkomen.

Niemand nam deze voorspelling ooit serieus – decennialang niet – totdat Frances vermoord wordt aangetroffen in haar woonkamer. Bij de zoektocht naar de moordenaar komt het goed van pas dat Frances haar rol als dorpsbemoeial serieus nam: met het verzamelen van roddels en geheimen over iedereen die ze ontmoette probeerde ze haar leven veilig te stellen ingeval de moordenaar ertussen zat. Met het materiaal in haar bibliotheek zou de juiste speurder de moordenaar zo kunnen vinden – als die eerst haar ongelooflijk ingewikkelde archiefsysteem had kunnen doorgronden.

Frances' achternicht Annie wordt gedwongen deel te nemen aan de laatste grote wraakactie van haar oudtante. Frances heeft in haar testament opgenomen dat de persoon die haar moord oplost miljoenen erft. Kan Annie het mysterie ontrafelen en gerechtigheid vinden voor haar oudtante of zal het opgraven van het verleden haar juist in het vizier van de moordenaar brengen?
Een heerlijk, vlotlezende whodunit.

Je leest fragmenten uit het dagboek van Frances, hoe ze als tiener opgroeide, omringd door haar vrienden. Dat één van haar beste vriendinnen vermist raakte en hoe ze haar toekomstige echtgenoot leerde kennen. 
Daarnaast volgen we in de ik-persoon Annie, Frances' achternicht, die probeert de moord op haar oudtante op te lossen. Niet zozeer omdat ze dat per se wil (al is dat ook zo), maar omdat ze wel moet wil ze erfgename zijn van het fortuin van haar oudtante.

In het begin moest ik er even inkomen, maar dan kreeg het verhaal me te pakken en kon ik het boek niet meer wegleggen. Je probeert samen met Annie het mysterie op te lossen en dat is erg fijn, want stap voor stap kun je het volgen en proberen uit te puzzelen. Ik deed mijn best, maar het is mij niet gelukt de juiste dader te raden. Maar goed, het was ook teveel leesplezier om mijn hoofd erover te willen breken.

Geheimen en intriges worden je om de oren geslagen en dat in een pittoresk Engels dorpje waar iedereen elkaar kent. Romantiek passeert de revue, alsook gevonden familie en vriendschap. Het verhaal is prachtig opgebouwd, speelt zich grotendeels af in een gigantisch landhuis, is intrigerend en heeft een verrassend einde.

Een perfect boek om in het zonnetje te lezen of heerlijk onder een deken op de bank, en voor een heel breed lezerspubliek geschikt.

Nederlands 
Paperback 
9789049202842 
29 februari 2024 
320 pagina's
Boekerij
21,99 euro

Geen opmerkingen:

Een reactie posten