maandag 25 maart 2024

Review: De regel van drie - Sam Ripley



De regel van drie

wacht geduldig en trouw

Eerst kwam hij voor mij

nu komt hij voor jou

Eerst geloofde ik niet in de regel van drie. Althans niet meteen. Het was gewoon een verhaal dat mensen elkaar vertelden op de campus. Een gerucht dat mijn vriend had opgevangen over een jonge studente, Amy, die een leven vol ongeluk had gekend: haar zus was omgekomen bij een ongeval en haar ouders hadden zelfmoord gepleegd.

Daarna raakte Amy geobsedeerd door het getal drie: ze was ervan overtuigd dat zij óók gedoemd was om te sterven. Want volgens de regel van drie volgen drie tragedies elkaar altijd op. Onzin natuurlijk. En toch was ze er drie jaar later niet meer.

'Ja Ila, het onheil komt altijd in drieën,' zei mijn vriend lachend. En hij bleek gelijk te hebben. Want deze keer heeft de regel van drie het op mij voorzien, al zal ik alles proberen om mijn lot te ontlopen. En het ergste van allemaal? Als je dit leest, ben jij de volgende.
Het boek bestaat uit meerdere grote delen: eerst lezen we hoe het Amy, Ila en Eve is vergaan, hoe zij de regel van drie ervaarden en wat ze ertegen probeerden te doen. Daarna komen er nog twee korte stukken, maar ik kan niet zeggen van welke POV's, zonder te spoileren.

Het is een erg intrigerend en origineel verhaal met meer wendingen en verrassingen dan ik kon tellen. Het plot zit ingenieus in elkaar en is bij momenten behoorlijk eng. Je kruipt hoe dan ook moeiteloos in de huid van de drie interessante hoofdpersonages, waardoor het extra spannend is.

Vlot geschreven met toffe dialogen bereik je moeiteloos en veel te snel het einde, dat als een totale verrassing kwam. Erg goed gevonden!

Het verhaal bleef me nog heel lang bij, zelfs nadat ik eindelijk alle antwoorden had, waardoor dit boek voor mij een dikke vijf sterren waard is en ik het iedere lezer zou aanraden.

Nederlands 
Paperback 
9789049202811 
12 maart 2024 
432 pagina's
Boekerij
21,99 euro

Geen opmerkingen:

Een reactie posten